Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Juraj Petrovič: Načo je nám dobrá veda?

.juraj Petrovič .veda .veda

V relácii .pod lampou sa Štefan Hríb s Martinom Mojžišom rozprávali o výskume velikána fyziky Maxa Plancka. Ten prišiel s významnými objavmi a teóriami, ktoré zásadným spôsobom viedli k zmenám nášho chápania fungovania sveta okolo nás. Mohli by sme sa ale opýtať, čo z toho my ľudia okrem poznania máme?

Juraj Petrovič: Načo je nám dobrá veda? NBC NEWS/GETTY IMAGES Rok 1949 New York, USA: Televízny mikrovlnný vysielač s herečkou Kyle MacDonnellovou vo vnútri krytu na streche americkej elektronickej spoločnosti RCA, ktorá produkovala elektrónky, gramofóny, rádiá či televízory.

problém rozporu medzi základným výskumom, ktorý nám odhaľuje, ako funguje vesmír a svet okolo nás, a praktickou aplikáciou týchto objavov je starý ako ľudstvo samo. To, čo voláme základný výskum, sýti náš hlad po poznaní, našu zvedavosť, našu túžbu odhaliť nepoznané. Či už sú to nové krajiny, moria, hory, mesiace a planéty alebo zákonitosti fungovania vesmíru, a to vo veľkom aj v malom. Práve snaha spojiť teórie o fungovaní toho veľkého – vesmíru – s tým malým – elementárnymi časticami – poháňa fyzikov a astrofyzikov vpred v ich výskume. Výskume, ktorý nie je ani jednoduchý, ani krátky. A už vôbec nie je lacný.

Daňový poplatník, ktorý tento výskum svojimi daňami financuje, sa preto právom pýta, aký osoh prinesie základný výskum jemu, nefyzikovi, nebotanikovi, negeografovi či neastronautovi. Jednoduchá a všeobecná odpoveď môže byť, že nevieme. Práve preto, že ide o objavovanie neznámeho, je aj výsledok takéhoto objavovania vopred neznámy. To, čo ale môžeme použiť, je naša historická skúsenosť s doterajšími výsledkami a praktickými aplikáciami základného výskumu. Na niektoré z nich sa pozrieme bližšie.