Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Nobelova cena za čierne diery

.martin Mojžiš .veda

Nobelovu cenu za fyziku získali britský matematik a fyzik Roger Penrose, nemecký astrofyzik Reinhard Genzel a americká astronómka Andrea Ghez. Za čierne diery.

Martin Mojžiš

roger Penrose je najnovším potvrdením starej múdrosti, že pomerne spoľahlivým receptom na zisk Nobelovej ceny je urobiť v mladosti zásadný objav a potom dlho žiť. To, že čierne diery a singularity sú v rámci Einsteinovej všeobecnej teórie relativity typickým (a nie fiktívnym alebo raritným) objektom, dokázal Penrose v roku 1965. Nobelovu cenu za tento dôkaz získal o 55 rokov neskôr ako 89-ročný.

Na to, že v rámci Einsteinovej všeobecnej teórie relativity môžu existovať čierne diery a v ich rámci singularity, prišiel Karl Schwarzschild už dva mesiace po publikovaní Einsteinovho článku. Jeho práca však bola založená na predpoklade sférickej symetrie a vôbec nebolo jasné, či je tento predpoklad pre existenciu spomínaných objektov kľúčový alebo nepodstatný.