Nobelovu cenu za chémiu udelili za objav a syntézu kvantových bodiek

.tasr .veda

Nobelovu cenu za chémiu udelili za objav a syntézu kvantových bodiek SITA/Claudio Bresciani/TT News Agency via AP

nobelovu cenu za chémiu za rok 2023 udelili v stredu americkým chemikom Moungimu Bawendimu a Louisovi Brusovi a rusko-americkému vedcovi Alexejovi Ekimovi za objav a syntézu kvantových bodiek (quantum dots). TASR o tom informuje podľa oznámenia švédskej Kráľovskej akadémie vied.

Moungi Bawendi je americký chemik francúzsko-tuniského pôvodu, ktorý pôsobí na Massachusettskej technickej univerzite. Louis Brus je emeritným profesorom na Kolumbijskej univerzite a Ekimov pracuje v spoločnosti Nanocrystals Technology Inc.

Svetové médiá v stredu upozornili na to, že mená laureátov Nobelovej ceny za chémiu unikli predčasne. Švédska akadémia totiž v stredu niekoľko hodín pred oficiálnym oznámením poslala švédskym médiám e-mail s tlačovým vyhlásením, v ktorom uviedla mená laureátov.

Podľa predsedu Nobelovej komisie pre chémiu Johana Aqvista však išlo o chybu švédskej Kráľovskej akadémie vied, pretože o laureátoch nebolo v danom čase ešte rozhodnuté, píše agentúra Reuters. Nositeľov totiž oznamujú len niekoľko minút po stretnutí komisie, ktorá o nich rozhodne.

Minulý rok získali Nobelovu cenu za chémiu americkí chemici Carolyn Bertozziová a Karl Barry Sharpless a dánsky chemik Morten Meldal za výskum v oblasti spájania molekúl a bioortogonálnej chémie.

Odovzdávanie tohtoročných Nobelových cien sa začalo v pondelok v kategórii za fyziológiu a medicínu. V utorok boli oznámení laureáti Nobelovej ceny za fyziku. Vo štvrtok udelia Nobelovu cenu za literatúru a nositeľa Nobelovej ceny mieru oznámia v piatok. Túto cenu ako jedinú odovzdávajú v nórskej metropole Oslo, nie v Štokholme.

Nobelova cena nesie meno švédskeho vedca a podnikateľa Alfreda Nobela (1833-96). Laureáti si ceny slávnostne prevezmú 10. decembra, v deň výročia Nobelovej smrti. Okrem pamätnej medaily a diplomu získajú aj finančnú odmenu 11 miliónov švédskych korún (viac než 923.800 eur) z výnosu Nobelovho majetku.

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.