Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

The Economist: Ženský šport na vzostupe

.the Economist .the economist

Vstup žien do organizovaného športu sprevádzali akty odporu. Vezmite si prvé Majstrovstvá Európy vo futbale žien v roku 1957: turnaj štyroch tímov sa konal v západnom Nemecku, hoci profesionálny ženský futbal tam bol zakázaný.

The Economist: Ženský šport na vzostupe FOTO PEXELS/Jean-Daniel Francoeur

anglická futbalová asociácia dokonca považovala tento šport za „nevhodný pre ženy“. Keď teda Angličanky turnaj vyhrali, žiadne veľké oslavy sa doma nekonali – neboli totiž ani ocenené.

Dnes sú mnohé futbalistky superhviezdami vďaka nárastu záujmu o ich šport. Ešte pred začiatkom tohto ročníka majstrovstiev Európy, ktoré odštartovali 2. júla, sa predalo viac než 600 000 lístkov. Do konca turnaja by predaj mohol výrazne prekonať posledný šampionát v roku 2022, kde sa predalo 570 000 vstupeniek – oveľa viac ako 240 000 spred piatich rokov. Africký pohár národov vo futbale žien, ktorý aktuálne prebieha v Maroku a teší sa veľkému záujmu, láme podobné rekordy.

Nielen ženský futbal zažíva boom. Rekordy v návštevnosti budú pravdepodobne prekonané na majstrovstvách sveta v ženskom ragby a krikete koncom tohto roka. Do ženského športu prúdi čoraz viac peňazí, keďže záujem oň stále rastie. Tento rast je cítiť aj na amatérskej úrovni – dievčatá, často inšpirované svojimi športovými vzormi, hrávajú čoraz viac. Vzostup a rozmach ženských športov mení športový priemysel – a prospieva aj spoločnosti.

Tento nárast poháňajú niektoré vzájomne sa posilňujúce trendy. Čím viac žien športuje, tým väčší dojem robia. A aj keď sú súťaže stále atraktívnejšie, je zároveň ľahšie ich sledovať. Kedysi boli fanúšikovia rukojemníkmi televíznych staníc, aby si mohli dopriať športový zážitok; teraz sa môžu obrátiť na streamovanie alebo sociálne médiá. Ilona Maherová, americká hráčka ragby, má na TikToku oveľa viac sledovateľov ako All Blacks, obávaný mužský tím Nového Zélandu.

V hre sú veľké peniaze. Poradenská spoločnosť Deloitte predpokladá, že príjmy z profesionálneho ženského športu sa v roku 2025 vyšplhajú na 2,4 miliardy dolárov, pričom v roku 2022 činili sotva 692 miliónov dolárov. Do hry vstupujú korporácie a magnáti. V roku 2023 zaplatil Mukesh Ambani z Reliance, najväčšieho indického konglomerátu, 111 miliónov dolárov za kriketový tím v novovznikajúcej ženskej Premier League. Peniaze pomáhajú profesionalizácii, rozvoju talentu a zároveň lákajú viac fanúšikov.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite