Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Prežijú Shein a Temu Trumpovu obchodnú vojnu?

.the Economist .the economist

Dve hviezdy e-commerce sa ocitli medzi Čínou a Amerikou .

Prežijú Shein a Temu Trumpovu obchodnú vojnu? SITA/AP Photo/Charles Rex Arbogast

pre amerických nakupujúcich z generácie Z už obchodná vojna s Čínou nie je len titulkom v novinách. Dňa 25. apríla oznámili Shein a Temu – dve čínske online platformy obľúbené najmä medzi mladými – že upravia ceny na americkom trhu. Niektoré produkty predávané cez Shein následne zdraželi o viac než 150 %. Temu zaviedlo „dovozné poplatky“, ktoré v niektorých prípadoch prevyšujú samotnú cenu tovaru.

Tieto opatrenia prišli ešte predtým, ako Spojené štáty 2. mája zrušili výnimku známej ako de minimis pre čínsky tovar, ktorá doteraz oslobodzovala zásielky v hodnote pod 800 dolárov od cla. Čínske firmy, vrátane Sheinu a Temu, cez túto výnimku minulý rok predali v Amerike tovar za približne 50 miliárd dolárov – čo predstavovalo asi 11 % všetkého čínskeho exportu do USA. Ak budú takéto balíky doručené cez poštové služby, po novom sa na ne vzťahuje clo vo výške 120 % alebo paušálny poplatok 100 dolárov, ktorý sa v júni zvýši na 200. (Väčšina čínskeho tovaru posielaného do USA inými kanálmi bude podliehať ešte vyššiemu clu, až 145 %.)

Táto zmena tvrdo zasiahne dve stúpajúce hviezdy elektronického obchodu. Hoci za úspechom Sheinu a Temu stoja aj šikovné algoritmy, hlavným motorom ich raketového rastu boli mimoriadne nízke ceny – tričká už od troch dolárov, batohy od piatich. Vďaka tomu, že tovar posielali priamo z čínskych tovární zahraničným zákazníkom, obišli nadnárodné spoločnosti s vysokými maržami aj colné poplatky. Amerika bola ich kľúčovým trhom – odhaduje sa, že generuje približne 30 % predaja Sheinu a až 40 % Temu. Prežije ich obchodný model rozpad obchodných vzťahov medzi dvoma najväčšími ekonomikami sveta?

Ešte nedávno sa zdalo, že Shein a Temu sú nezastaviteľné. V roku 2022 bol Shein ocenený na 100 miliárd dolárov. V tom istom roku predbehol H&M a Zaru a stal sa najväčším predajcom rýchlej módy na svete. Bol to tiež rok, keď Temu – predajca oblečenia a rôzneho lacného tovaru – vstúpil na americký trh. Následne sa rýchlo dostal do povedomia vďaka reklamnej kampani sľubujúcej zákazníkom, že môžu „nakupovať ako miliardári“.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite