Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Investície do prístavov napovedajú, ako bude vyzerať budúcnosť globálneho obchodu

.the Economist .the economist

Bude viac high-tech a Ázia v ňom bude mať silnejšie postavenie.

Investície do prístavov napovedajú, ako bude vyzerať budúcnosť globálneho obchodu JOYT/GETTY IMAGES Prístav v Singapure, ktorý vznikol zasypaním mora. Do roku 2027 tam má byť vybudovaných 21 prístavísk a po jeho úplnom dokončení v roku 2040 bude tento komplex najväčším kontajnerovým prístavom na svete.

päť nových prístavísk v tuaskom megaprístave (Tuas Mega Port) brázdia autonómne vozidlá. Prístav sa nachádza na západnom cípe Singapuru na rozľahlej ploche, ktorá vznikla zasypaním mora. Nad hlavami sa týčia autonómne žeriavy, okolo nich krúžia drony vybavené kamerami. Ide o prvé z 21 prístavísk, ktoré majú vybudovať do roku 2027. Po jeho úplnom dokončení v roku 2040 bude tento komplex najväčším kontajnerovým prístavom na svete, chváli sa jeho singapurský vlastník PSA International.

Tuas je víziou budúcnosti hneď na dvoch frontoch. Je živým príkladom toho, ako prevádzkovatelia prístavov po celom svete zavádzajú inteligentné technológie, aby uspokojili dopyt po službách v časoch, keď v ceste výstavby nových kapacít stoja viaceré prekážky – od nedostatku pozemkov až po obavy o životné prostredie. Singapurská investícia, ktorej náklady na výstavbu sa odhadujú na 15 miliárd USD, je súčasťou obrovskej vlny: širší logistický sektor stavil na rastúci význam Ázie a najmä jej juhovýchodnej časti. 

Medzinárodný menový fond očakáva, že pätica najväčších ekonomík v tomto regióne – Indonézia, Malajzia, Singapur, Filipíny a Thajsko – bude v rokoch 2022 až 2027 podľa objemu obchodu najrýchlejšie rastúcim regiónom na svete. Dôsledkom tohto vývoja je, že sa zároveň prekresľuje mapa svetového obchodu aj projekty jeho dôležitých dopravných uzlov.

Profesor dopravnej geografie na Hofstra University na Long Islande Jean-Paul Rodrigue konštatuje, že expanzia námorných prístavov po celom svete je čoraz náročnejšia. Na miestach vhodných na expanziu je málo priestoru a kritikov rozširovania je zasa veľa, najmä z radov ochrancov životného prostredia. V roku 2022 súd zablokoval veľké rozšírenie prístavu v gréckom Pireu pre nedostatočné posúdenie jeho vplyvu na životné prostredie. Z environmentálnych dôvodov bolo zastavené aj budovanie prístavu v mexickom Veracruz.

Jedným z riešení je zefektívnenie využívania logistickej siete namiesto jej zväčšovania. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite