Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Antickí pederasti neboli pedofili

.anton Vydra .témy

Pederasti v antickom Grécku boli zapojení do výchovného procesu mladých mužov. Ako fungovala láska medzi staršími a mladšími, aké sexuálne správanie sa preferovalo a aké karhalo? A čo vlastne pokladali antickí Gréci za prestúpenie noriem? O všetkých týchto veciach rozpráva filozof Matúš Porubjak.

Antickí pederasti neboli pedofili ARCHÍV MATÚŠA PORUBJAKA

v súvislosti s aktuálnou témou pedofilných škandálov sa občas povie, že pedofília sa praktizovala už v antickom Grécku. Ako to teda bolo s gréckymi pederastami?

Nech to znie pre dnešné ucho akokoľvek zvláštne, primárny význam pederastie bol výchovný. U Hésioda ani u Homéra táto téma ešte nie je prítomná. Otvára sa až okolo 6. storočia pred Kristom, a to najmä u básnika Theognida a neskôr aj u Platóna a Xenofónta. Neskorší helenizmus už pederastiu ako zásadnú tému nemá. Týka sa teda asi len troch storočí od vzniku antických obcí po klasické obdobie.

vravíš, že ten pôvodný zmysel bol výchovný. Ako tomu máme rozumieť?

V tom čase už existoval hoplitský spôsob boja, ktorý si vyžadoval výbornú koordináciu a dobrú sociálnu a generačnú kohéziu mužov, ktorí bojujú vo falange. Príprava na to predpokladala jednak vstup do vojenského, ako aj politického života obce. S tým súvisela schopnosť vedieť vládnuť alebo spravovať obec, no zároveň aj byť schopný pre dobré fungovanie celku nechať vládnuť iného nad sebou.

no dobre, ale čo to malo spoločné s pederastiou?

Pederastia bol špecifický vzťah medzi starším mužom a mladým chlapcom v rámci polis. Keď taký chlapec vstupoval do „brannej puberty“, už prestal byť dieťaťom, no ešte nebol plnohodnotným mužom.

koľko rokov mali tí chlapci?

Asi jedenásť, zhruba išlo o časový úsek, akému by dnes zodpovedal druhý stupeň základnej školy až po strednú školu. Dieťa v tomto veku ešte nemá mentálnu výbavu pre politiku ani fyzickú pre boj. Na rozdiel od detí mladšieho veku má však už rozvinuté všetky dispozície – mentálne i fyzické – na to, aby sa mohlo začať s jeho plným tréningom a výchovou. V historickom období, o ktorom hovoríme, ešte neexistuje „oficiálne“ školstvo. Výchovu tak preberá starší muž, ktorý plní funkciu individuálneho tútora alebo vychovávateľa mladšieho žiaka, ktorý ho má naučiť zmyslu pre kolektívnosť, a tak ho pripraviť na budúci plnohodnotný občiansky, čiže vojenský a politický život.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.anton Vydra .témy
.diskusia
.neprehliadnite