Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Je to pre mňa živý systém

.anton Vydra .témy

Bola pri vzniku prvých Montessori škôlok na Slovensku, v knihách talianskej lekárky stále objavuje nové súvislosti, dieťa je však pre ňu viac než metóda. Špeciálna pedagogička Katarína Hrabětová.

Je to pre mňa živý systém BETWEEN THE WARS/PROFIMEDIA Jedným zo základných princípov Montessori je vedenie detí k praktickým zručnostiam: upratovanie, umývanie riadu, pomoc v kuchyni, zametanie podlahy. Na fotografii sú deti z anglickej Montessori škôlky v Golders Green v roku 1910.

zakladali ste jednu z prvých materských škôl inšpirovaných Montessori pedagogikou. Aké to boli začiatky?

Bolo to krátko po roku 2000. Pracovala som v špeciálnej materskej škôlke, no mala som pocit, že to chcem robiť inak, než ako sa to robievalo bežne. Jedna moja kamarátka sa venovala hipoterapii a založila si na to aj občianske združenie. Začali sme spolupracovať a v rámci štátnej materskej školy sa nám podarilo vytvoriť špeciálnu triedu. V tom čase som mala za sebou slovenský kurz Montessori pedagogiky, kde hosťovali lektorky Christiane Salvenmoser a Saskia Haspel z Montessori centra vo Viedni. S touto prvotnou skúsenosťou sme založili našu škôlku.

stačilo to?

Stačilo to na rozbeh a prvé roky. Potom som začala mať pocit, že sa potrebujem posunúť ďalej. Po veľmi obohacujúcej skúsenosti s lektorkami z viedenského Montessori centra som sa prihlásila vo Viedni na diplomovaný Montessori kurz, ktorý sa zameriaval na vek od troch do šiestich rokov, a získala som naň štipendium. To posunulo nielen mňa, ale aj našu škôlku o veľa stupňov nahor. Dovtedy sme veci robili skôr intuitívne, lebo vtedy tu veľmi nebola taká ponuka workshopov, kurzov či prednášok, ako je to dnes.

keď ste prišli s ponukou Montessori pedagogiky, aké boli reakcie z vášho najbližšieho okolia?

Bolo to skôr prajné, ľudia za nami prichádzali preto, lebo sa im páčilo, čo a ako robíme, a nie preto, že sa to nejako volá. Nepriťahovala ich až tak značka „Montessori“, ale náš spôsob sprevádzania detí a aj to, že sme poskytovali hipoterapiu. Vtedy bolo len málo takých, ktorí k nám prišli iba pre ten názov. Dnes je to asi inak.

a tí, ktorí tomu spôsobu skôr nedôverovali?

To boli väčšinou rodinní príslušníci rodičov, ktorí si u nás zapísali deti. Prišli s tým, že niečo „počuli“. Napríklad počuli, že používame nejaké čudné koberčeky, že sa u nás deti nestretnú s rozprávkami, že u nás nie sú bežné hračky a že celé je to nejaké čudné. Občas sme boli vyhlásení aj za sektu – lebo to tiež iba niekde počuli.

Zvončeky, ktoré vytvorila Anna Maccheroni, sa v Montessori používajú na precvičovanie sluchu. Nejde pritom vôbec o hudobnú výchovu, ale o spôsob, ako naučiť deti rozlišovať medzi tichom a zvukmi. Výchova k tichu je totiž chakteristickým znakom Montessori škôlok.AKG IMAGES/PROFIMEDIAZvončeky, ktoré vytvorila Anna Maccheroni, sa v Montessori používajú na precvičovanie sluchu. Nejde pritom vôbec o hudobnú výchovu, ale o spôsob, ako naučiť deti rozlišovať medzi tichom a zvukmi. Výchova k tichu je totiž chakteristickým znakom Montessori škôlok.

súviselo to označenie za sektu s katolicizmom Marie Montessori?

Ja v jej pedagogike tento vplyv nevnímam. V tomto kontexte pre mňa ostáva nadčasová a nad všetkými vierovyznaniami. A tie predsudky o sektárstve chápem skôr ako nejakú vžitú nedôveru ľudí z niečoho nového.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.anton Vydra .témy
.diskusia
.neprehliadnite