moises Saman začal ako vojnový fotograf. Pokrýval veľké množstvo ozbrojených konfliktov, dostával sa do bojových zón tak často ako málokto iný z jeho kolegov. Zaznamenával priebeh invázie do Iraku v roku 2003 aj vojnu proti Islamskému štátu. Arabská jar sa ukázala ako ďalší zdroj konfliktov, a teda aj fotomateriálu, ktorý spracoval v knihe Discordia. Potom však prišlo obdobie, keď sa jeho pohľad zmenil. „Čoraz väčšmi ma zaujíma to, čo sa stane, keď zbrane stíchnu,“ hovorí. „Čím som starší, tým viac je to smer, ktorým sa uberám.“
Výsledkom tohto zmeneného prístupu je aj Samanov dlhodobý projekt, zaznamenávanie pokonfliktovej reality na Srí Lanke. Na tomto ostrove v Indickom oceáne, kde žije vyše 22 miliónov ľudí, sa totiž pred jednou dekádou oficiálne skončila občianska vojna. Jej tragické dozvuky Moises Saman opisuje obrazmi.
Srí Lanka v povedomí sveta zarezonovala v poslednom období najmä hroznými atentátmi na kresťanské chrámy a hotely so západnými turistami počas tejto Veľkej noci. Prelievanie krvi však na tomto ostrove nie je novinkou. Desaťročia tu prebiehala vojna Tamilov proti Sinhálcom.
Občiansky konflikt, v ktorom sa obe strany dopúšťali zverstiev, trval dvadsaťšesť rokov a vyplynul z komplikovaných dejín Srí Lanky. Tamilovia, miestna hinduistická menšina, mali totiž za koloniálnej britskej správy podľa sinhálskej väčšiny vyznávajúcej buddhizmus lepšie postavenie. Keď Srí Lanka v roku 1948 získala nezávislosť od Britov, sinhálska vláda sa pokúsila, ako sama tvrdila, o vyrovnanie podmienok. Začala preferovať Sinhálcov, ktorí tvoria niečo nad sedemdesiat percent obyvateľov. Tamilovia, ktorí predstavujú približne trinásť percent, boli presvedčení, že sa stali občanmi druhej kategórie, a reagovali vzdorom. Zrodilo sa tamilské separatistické hnutie a na jeho čele stála organizácia Tigre oslobodenia tamilského Ílamu.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.