Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Santa Muerte

.marína Gálisová .stĺpčeky .cirkev pod lupou

Minulý týždeň sa témy zosnulých zhostili všetky možné diskusné okruhy, a tak sme počúvali o vhodnosti či nevhodnosti Halloweenu, o tom, či Pamiatka zosnulých alebo Sviatok všetkých svätých, alebo, ako sa ľudovo vraví, Dušičky.

Santa Muerte Rebecca Blackwell/AP/SITA

ľudovosť je práve to, čo je na obracaní sa k záhrobiu a smrti občas bizarné. V Mexiku a v pohraničí s ním susediacich krajín napríklad ľudová zbožnosť uctieva sväticu, ktorá neexistuje, nikdy nežila – vlastne ani žiť nemohla. Je to totiž „svätá Smrť“ alebo Santa Muerte, plným menom Nuestra Seňora de la Santa Muerte.

Jej podoba za veľa vďačí mexickej „národnej svätej“, Panne Márii Guadalupskej. Neraz ju zobrazujú práve s jej atribútmi: vo hviezdnatom plášti, celú obklopenú svetlom a s kvetinami. Santa Muerte je zosobnenie smrti, ale zároveň plodnosti, prenáša do našich čias pohanské motívy Aztékov. Ľudová zbožnosť ju vyhľadáva ako sprostredkovateľku, ktorá pomáha prejsť zo života do smrti a zároveň je eticky nevyberavá – vzývajú ju pri svojich ilegálnych aktivitách narcos aj iní gangstri. Katolícka cirkev opakovane odsudzuje tento pohanský kult, ktorý si z kresťanstva berie len vonkajšie znaky a zdanie svetla, ale v skutočnosti sa obracia k temnote.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite