I
V súčasnosti sme na konci prechodu, kde sa pohybujeme vyše päťdesiat rokov. V tomto čase žijeme bez toho, aby sme si zreteľne uvedomovali, že ide stále o jednu a tú istú prechodovú situáciu. Intuitívne však cítime, že sa dnes dostávame do bodu, keď sa tento prechod preklápa do nového obdobia, pre ktoré ešte nemáme pomenovanie a tápeme v neistote, ako bude vyzerať. Preto je to taký neistý, zahmlený, znepokojujúci čas. Ostro vnímame zmenu, cítime ju, tušíme, evidujeme, ale aktuálna situácia má toľko protichodných tendencií, že v nej strácame orientáciu.
Pre prechodové obdobia máme pritom pojmový jazyk, ktorý zaviedol po druhej svetovej vojne etnológ Victor Turner, opierajúci sa o predchádzajúce výskumy van Gennepa. Spája sa s rituálmi, ktoré sprevádzajú každú zmenu miesta, stavu, spoločenského postavenia a veku. Prechodové obdobia sa členia do troch fáz – odlúčenie, pomedzie a prijatie. V prvej fáze je jednotlivec (skupina) vytrhnutý zo svojho pôvodného spoločenského miesta, v druhej fáze liminality (hranice) sa stáva naším miestom pomedzie s nejasným statusom, v tretej prijímame novú situáciu a hľadáme vzor správania, ktorý sa očakáva od nového postavenia.
Pri svojej úvahe vychádzam z predpokladu, že pri všetkej schematickosti tejto prechodovej konštrukcie sa fáza pohybu pozdĺž hranice medzi starým a novým končí a dostávame sa do novej situácie. Nielen my, celý svet.
II
Prechod do novej situácie má niekoľko dobre rozpoznateľných vlastností. Predovšetkým ide o storočnú civilizačnú zmenu z industriálneho do digitálneho veku. Digitálne zmeny sa spájajú s prudkým rozvojom elektromobility a vodíkových technológií, s rozvojom veternej energie a fotovoltiky, s nadchádzajúcim koncom fosílnych palív a s nevyhnutnou reakciou na klimatické zmeny, ktoré menia spôsob ľudského života až po základnú otázku ľudskej existencie.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.