Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vojnová minulosť Fanty a Nutelly

.martin Horička .spoločnosť .história

Dva populárne sladké produkty – oranžová limonáda Fanta a lieskovooriešková nátierka Nutella –, ktoré dnes nezvyknú chýbať na pultoch potravinových obchodov, majú svoje začiatky pevne previazané s udalosťami druhej svetovej vojny.

Vojnová minulosť Fanty a Nutelly CCEP.COM Dobová reklama na Fantu, ktorá sa v Nemecku rýchlo uchytila a vo vojnových časoch núdze sa používala aj ako sladidlo do jedál.

tvrdé vojnové podmienky a nedostatok surovín počas najväčšieho konfliktu ľudských dejín mali za následok vznik dvoch známych značiek. Fanta a Nutella vznikli ako vedľajší produkt vojenského besnenia.

temná minulosť

S nacistickým Nemeckom spolupracovali a obchodovali mnohé známe nadnárodné spoločnosti. Svoju „temnú minulosť“ kolaborácie s Treťou ríšou však nemajú len nemecké podniky, ale aj ich zaoceánski kolegovia. Neraz sú to veľké mená, napríklad IBM, Kodak alebo spravodajská agentúra The Associated Press (AP), ktorá na podnet nacistov dala v Nemecku výpoveď svojim novinárom židovského pôvodu. 

Len nemnohé podniky však majú taký neobyčajný príbeh ako Fanta, ktorá bola v Tretej ríši priamo aj vytvorená a mala slúžiť ako lacnejšia náhrada Coca-Coly. Keď Hitlerova armáda obsadila Prahu a chystala sa napadnúť Poľsko, dosiahol počet predaných prepraviek Coca-Coly v Nemecku až 4,5 milióna za rok a na výrobu populárneho nápoja sa vybudovalo 43 tovární.

Coca-Cola, ktorá sa pokladá za jeden zo symbolov amerikanizmu a úspešného kapitalizmu, má sama svoje neortodoxné začiatky. Jej doslova návykovú formulku vytvoril v roku 1886 veterán americkej občianskej vojny Dr. John Stith Pemberton zmiešaním výťažku listov koky a kolových orechov. 

Jeho zázračný nápoj bol zo začiatku predávaný v lekárni a mal slúžiť na medicínske účely. Neprešlo veľa rokov, kým sa Coca-Cola rozšírila do celých Spojených štátov a v 20. rokoch minulého storočia aj na európsku pevninu. V roku 1929 sa dostala do Nemecka.

Približne v tom čase, keď nastúpil k moci Adolf Hitler, sa lokálnej dcérskej firmy amerického nápoja v Nemecku ujal Max Keith, o ktorom autor knihy Za Boha, krajinu a Coca-Colu Mark Pendergrast výstižne poznamenal, že si „vážil vernosť k nápoju a firme viac než vernosť svojej krajine“. Biznis so sladenou sódou preto aj počas Hitlerovej vlády prekvital – dokonca sa rozširoval. 

Materská Coca-Cola sponzorovala aj letné olympijské hry v Berlíne, ktoré boli známou ukážkou stúpajúcej sily hitlerovského Nemecka. Keith nemal problém „nasledovať“ Hitlera ani pri jeho vojenskom ťažení do okolitých krajín; na dobytom území sa spolu s rozširujúcim sa nemeckým územím rozširoval aj svoj administratívny vplyv nad lokálnymi Coca-Colami. 

Všetko sa zmenilo koncom roka 1941, keď Japonci napadli Pearl Harbor a do vojny proti mocnostiam Osi vstúpili Spojené štáty.

nový drink

Po vstupe USA do konfliktu boli všetky americké firmy nútené prerušiť obchodovanie s nemeckými partnermi. Zo dňa na deň do Tretej ríše prestal prúdiť drahocenný sirup na výrobu Coca-Coly. Keith musel prísť s niečím novým. 

„Dnes Fanta patrí medzi najpredávanejšie nápoje na svete a je dostupná až v 188 krajinách.“

Nový drink bol napokon vytvorený chemikmi zo zostatkov iných potravinárskych procesov: využité boli zvyšky rôzneho ovocia, primárne jabĺk, cukrová repa a srvátka. Fanta bola „tvorená zvyškami zo zvyškov“, ako poznamenáva Mark Pendergrast. Údajne trochu pripomínala chuťou zázvorové pivo. 

Dnes poznáme už jej novší variant, pri ktorom sa využívajú citrusy a ktorý sa začal vyrábať až v 50. rokoch. Názov Fanta vznikol zrejme z nemeckého „Fantasie“, fantázia, ale okolo názvu existuje viacero legiend. Fanta sa po boku nemeckých armád šírila ďalej do Európy. Vlastnú verziu nápoja začali produkovať v Amsterdame; holandská Fanta bola na rozdiel od nemeckého náprotivka vyrábaná prevažne z bazy.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite