Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Peniaze a úspech nestačia. Potrebujeme inú motiváciu

.ján Košturiak .spoločnosť .nový svet

Dostávame sa do sveta hojnosti, keď stroje budú tvoriť svojou prácou viac bohatstva než ľudia. Je možné, že platená práca už nebude pre všetkých a ľudia budú dostávať peniaze bez práce. Stratia motiváciu a zdegenerujú? Myslím si, že peniaze nemotivujú na prácu ani na nadpriemerné výkony.

Peniaze a úspech nestačia. Potrebujeme inú motiváciu Boris Németh

henri Nouwen píše: „Náš život v tejto technologickej a veľmi súťaživej spoločnosti charakterizuje prenikavý popud smerovať nahor. Ani si nevieme predstaviť, že by sme boli mimo tohto životného štýlu, ktorý smeruje nahor. Celý náš spôsob života sa krúti okolo toho, že sa šplháme po rebríku úspechu a chceme sa dostať na vrchol.“

Aj naše telo má v sebe látky, ktoré mu pomáhajú k vyšším výkonom – adrenalín nás pripravuje na zvýšenú aktivitu, s endorfínom prekonávame únavu a bolesť a dopamín pomáha dosiahnuť vytýčený cieľ. Sérotonín a oxytocín v nás rozvíjajú túžbu po rešpekte, láske a dôvere. 

Do našej Komunity Dobrý Pastier v Kláštore pod Znievom prichádzajú ľudia z ulice, mnohí bez motivácie žiť. Po čase začnú tvoriť a chcú byť užitoční – pri tkaní kobercov, chove dobytka, výrobe syrov, renovácii nábytku alebo pomoci starým ľuďom či deťom v domovoch. Prichádza aj demotivácia – od niektorých štátnych úradníkov. Keď už nepomáhajú, nemuseli by aspoň robiť zle. 

rebrík a nesprávna stena

Podnikatelia chcú motivovať svojich spolupracovníkov na lepšie výkony, učitelia študentov, tréneri športovcov. Niektorí šéfovia sú dobrí v demotivácii, no motivovať nedokážu. Ľudia sa zvonka motivovať nedajú. Dajú sa dočasne stimulovať – strachom, peniazmi alebo kariérou. 

Náš kouč, Tilo Schwarz, hovorí: „Potrebujeme lídrov, ktorí pestujú pomarančovníky, nie manažérov, ktorí vytláčajú poslednú šťavu z nazbieraných pomarančov.“ 

Aj za mnou chodia ľudia v zlatých klietkach. Pribúdajú im peniaze na účtoch a pozície v životopise. A oni zúfalo hľadajú motiváciu. Po čase pochopia, že stúpali po rebríku opretom o nesprávnu stenu.

„Húževnatosť a schopnosť prekonávať prekážky často porážajú talent a obavu z neúspechu.“

Často sa spomína pyramída ľudských potrieb Abrahama Maslowa – najskôr fyziologické potreby, potom potreba bezpečia a istoty, nasleduje láska, prijatie, a spolupatričnosť. Štvrtým stupňom je potreba uznania a úcty a na vrchole je sebarealizácia. 

Aj firmy to najskôr skúšajú s peniazmi a zaistením stability, potom s tímovou prácou, ocenením ľudí a napokon vytvárajú kultúru pre využitie talentov svojich ľudí. Daniel Pink hovorí o troch motivačných faktoroch: sloboda, zmysel a majstrovstvo. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite