Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Prijateľná lož

.radovan Bránik .spoločnosť

V Šamoríne sa odohrala udalosť, ktorá otriasla verejnou mienkou a zapríčinila paniku medzi obyvateľmi. Judita Nagyová sa priznala k bosoráctvu a udala tri priateľky, že po nociach lietali na hrady v Hainburgu, Svätom Jure, Devíne a pristávali aj na veži kostola v Holiciach.

Prijateľná lož DAVID NEFF/MAFRA/PROFIMEDIA
Trojnásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar, ktorý používal lož ako pracovnú metódu. Zľudovelo jeho klamstvo, s ktorým v roku 1998 odchádzal z politiky, že celý jeho nadobudnutý majetok tvorí ojazdený Opel Corsa. Neskôr sa ukázalo, že získal rozsiahle nehnuteľnosti. FOTO - DAVID NEFF/MAFRA/PROFIMEDIA

Judita okrem toho uriekla manželku Imre Pogácsasütőa, ktorá krátko po pôrode umrela, počarovala niekoľkým koňom, ktoré umreli tiež a kravy v celom meste stratili mlieko pre jej svojvôľu. Juditina spolupáchateľka, manželka pána Prikliho, mala pohlavný styk s diablom, zatracovala ľudí ako na bežiacom páse a privolala krupobitie hneď dvakrát.

Kým sa skončilo vypočutie, stihli štyri bosorky namočiť do prípadu ďalších 21 ľudí a priznať sa k ďalším neuveriteľným ukrutnostiam. Súd sa skončil 26. septembra 1691 drakonickými rozsudkami a spravodlivosť zvíťazila. Z výroku súdu vyplýva, že Pán Boh ďalej nechcel strpieť takéto zlo a menované vypovedali pravdu z vlastnej vôle.

Pri čítaní zápisnice z pojednávania sa často opakuje formulácia o vypočutí mučením. Obvinené údajne vypovedali pred mučením, počas neho a aj po ňom, vždy však z vlastnej vôle. Existujúci súdny poriadok pripúšťal fyzické týranie a dokonca ho odporúčal v prípadoch, v ktorých sa dal očakávať silný odpor podozrivého a snaha klamať.

Išlo o jeden z mnohých neúspešných pokusov spoločnosti vyrovnať sa s nepravdou a jej následkami. Tragický pokus, ktorý dokazuje, že neprimerané násilie nemá zázračnú schopnosť donútiť klamára k pravdovravnosti: naopak, dokáže urobiť podvodníka aj z človeka pevného charakteru. Toto je zásadný argument proti krutým vyšetrovacím metódam smerovaným proti telesnej integrite.

Oveľa efektívnejšie funguje psychický nátlak, o úspechu však rozhoduje najmä skúsenosť vyšetrovateľa a jeho schopnosť zachovať si profesionálny odstup od situácie. Ak ju stratí a začne solidarizovať s plačúcim podozrivým, prudko sa zvyšuje riziko, že podľahne manipulácii. Klamári používajú silné zbrane a nie je jednoduché im odolať.

.definícia lži

Zatiaľ čo pravdu možno definovať relatívne jednoducho, s definíciou lži to také jednoduché nie je. Lož má množstvo podôb, množstvo foriem, je často neuchopiteľná a ak vôbec niekedy, príde sa na ňu často príliš neskoro. Klamári majú zlú povesť a ak sú odhalení, strácajú úctu a rešpekt okolia. Klamstvo je často synonymom zla a mnohí muži viery v ňom videli tvár a dielo samotného diabla. Je zaujímavé, že zatiaľ čo v časoch prosperity Rímskej ríše bola lož považovaná za istý druh umenia a odsudzovali ju iba beznádejní romantici typu Aristotela, v ranom kresťanstve k nej mala prudký odpor absolútna väčšina vtedajších lídrov.

"Treba si uvedomiť, že nevypovedanie pravdy nie je nevyhnutne lžou."

Ešte v časoch Tomáša Akvinského bolo dominantným presvedčenie, že akékoľvek klamstvo je nemorálne. Názor Sv. Jána Zlatoústeho, že klamstvo, ktorým sa usilujeme pomôcť blížnemu, asi nie je zlé, bol, a je dodnes pre mnohých veriacich za hranicou prijateľnosti. V banálnych situáciách tak dokážu správne konať mnohí. Ale čo robiť v okamihu, keď na dvere vášho domu klope gestapo a pýta sa, či ukrývate židov? Pravda by ich zabila, lož by im zachránila život. Ak poviete pravdu a pošlete ich na smrť, ostanete dobrým kresťanom?

A ostanete dobrým kresťanom, ak budete klamať v nádeji, že im tým zachránite život? Kňaz Miroslav Lettrich k tomu hovorí: „Treba si uvedomiť, že nevypovedanie pravdy nie je nevyhnutne lžou. Teda ak neklamal, len nepovedal pravdu, o hriechu sa hovoriť nedá v žiadnom prípade. Ak klamal, tak áno, porušil Boží zákon. Ale či je toto porušenie Desatora hriechom, je otázne, v spomenutom prípade je to skôr vylúčené.“

Rok 2006, Budapešť: Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány počas tlačovej konferencie v čase, keď sa objavila nahrávka, na ktorej tvrdil, že jeho vláda klamala voličom ráno, na obed aj večer. ATTILA KISBENEDEK/ AFP/PROFIMEDIARok 2006, Budapešť: Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány počas tlačovej konferencie v čase, keď sa objavila nahrávka, na ktorej tvrdil, že jeho vláda klamala voličom ráno, na obed aj večer. ATTILA KISBENEDEK/ AFP/PROFIMEDIA

Kňaz Lettrich tvrdí, že hriechom je iba vedomé a dobrovoľné porušenie Božieho zákona. Ide pritom o ľahký, všedný hriech, ktorý sa ťažkým stáva v okamihu, keď je lžou inému spôsobená veľká škoda, alebo páchateľa viedol zlý úmysel. Iba ťažký hriech pritom bráni prístupu do neba.V katechéze sa však uvádza, že klamstvo je hriechom samo osebe a nie na základe následkov. Že nemožno posudzovať moralitu skutkov na základe toho, či spôsobia dobrý, alebo zlý účinok.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite