je to dôležitý symbol pre naše úvahy aj o takých svetských záležitostiach, ako je politika a história. Joseph de Maistre (1753 – 1821) pokladal dedičný hriech za pojem, „ktorý vysvetľuje všetko a bez ktorého nemožno vysvetliť nič“. To je síce problematické tvrdenie. Nie preto, že de Maistre bol reakcionár, ale preto, že tento „pojem“ vznikol kedysi práve v polemike s istými doktrínami prinášajúcimi údajne všetky vysvetľujúce odpovede na všetky nezodpovedané otázky a údajne neomylné riešenia všetkých ľudských problémov.
O nich si ešte niečo povieme. No v každom prípade chápanie a rôzne posuny v chápaní tohto symbolu (alebo, keď chceme, „pojmu“) majú závažné dôsledky. Aj pre naše politické myslenie. Môžu viesť k záverom revolučným aj antirevolučným, konzervatívnym aj pokrokárskym, individualistickým aj kolektivistickým, liberálnym aj totalitným, prospešným aj zhubným.
od skúsenosti k dogme
Zámerne tu hovorím o „dedičnom hriechu“ ako symbole; nie ako o prírodnom „fakte“ (keď je reč o „dedičnosti“) ani o právnom pojme (keď je reč o „vine“). „Symbol“ je kľúč k chápaniu skutočnosti, ktorá sa nedá vyjadriť doslovne, preto však ešte nejde o nepravdu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.