Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Deti vedia, že nie všetko na internete je pravdivé, ale robí im problém rozlišovať fakty od lží

.bibiána Kristína Danitová .spoločnosť

Kým pre nás bol prvý mobil niečím, čo symbolizovalo prerod z malého dieťaťa na zodpovedného školáka, dnes vie dieťa používať smartfón ešte pred nástupom do materskej školy. Vedia ale rodičia, ako veľmi online svet ovplyvňuje ich deti?

Deti vedia, že nie všetko na internete je pravdivé, ale robí im problém rozlišovať fakty od lží pexels.com

mnoho rodičov si neuvedomuje, akú veľkú rolu v živote jeho dieťaťa predstavuje toto inteligentné zariadenie. Komunikuje ním s rovesníkmi, rozvíja svoje záľuby, dozvedá sa z neho o svete a objavuje zákutia nepoznaného. Často ani rodičia netušia, aké sociálne siete ich deti používajú a aký obsah na nich konzumujú. Napriek tomu veria, že ich dokážu ochrániť pred hrozbami online sveta.

Pôsobením detí na sociálnych sieťach sa zaoberali dva výskumy britskej mediálnej agentúry Ofcom, pričom ich výsledky sú zaujímavé. V niektorých veciach dokonca inšpiratívne. Mnohé zo zistení môžeme spozorovať sami na sebe alebo na našom okolí. Je totiž takmer nemožné nenechať sa ovplyvniť online svetom. Ten sa stal doplnkom k tomu offline, do ktorého sme sa narodili. Na generáciu dnešných detí a tínedžerov má väčší vplyv ako na nás, ktorí sme zažili svet, keď sa nepíše kamarátom, či môžu ísť von, ale keď sa ešte chodievalo zvoniť na zvončeky.

ako mení online naše vnímanie?

Výskum s názvom Detské mediálne životy 2024 skúmal desať rokov vzájomný vzťah detí a médií. Zaznamenal mnohé zmeny, ako napríklad prechod detí od sledovania televízie na sociálne siete a streamovacie služby. Deti a mladí vo veku 8 – 17 rokov, čo je vekové rozmedzie výskumu, sú zahltení vnemami, ktorým sú v online svete neustále vystavovaní. Oproti predchádzajúcej generácii sa znížila dĺžka času, počas ktorého sú schopní plne sa sústrediť na jednu činnosť. Sčasti aj preto viaceré deti a mladí uprednostňujú sledovanie krátkych videí na sociálnych sieťach oproti filmom a seriálom. Mnohí účastníci výskumu nedopozerali do konca ani krátke videá alebo si ich zrýchlili. To je niečo, čo sa týka aj nás dospelých. My sme tiež konzumentmi rôzneho obsahu na sociálnych platformách. Možno sa i vám stalo, že ste počas pozerania filmu mali potrebu scrollovať sociálnymi sieťami, hoci vás film zaujal. To je jeden z mnohých príkladov, ako nás ovplyvňuje krátky obsah sledovaný na sociálnych sieťach, ak teda na nich nie sme závislí. To je ale už iná téma.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite