Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Esej: Kresťanstvo v pokušení II.

.tomáš Zálešák .spoločnosť .esej

Po tom, čo sme tu naposledy hovorili o konfrontácii kresťanstva v 20. storočí s nacizmom, komunizmom a ďalšími ideologickými hnutiami, som si musel s ľútosťou uvedomiť, že tu zostalo príliš mnoho nedopovedaného. Spomínaná konfrontácia bola len vyvrcholením oveľa dlhšieho vývoja. A ani tu, ako je zrejmé, sa príbeh nekončí.

Esej: Kresťanstvo v pokušení II. WOLFGANG KUNZ/ULLSTEIN BILD/GETTY IMAGES Chátrajúca Berlínská katedrála vo východnom Berlíne v šesťdesiatych rokoch pri Námestí Marxa a Engelsa.

v každom prípade je to len malý – aj keď nepochybne traumatizujúci – výrez z celého obrazu. Nejde len o dĺžku historického času. Ide aj o široký kontext, ktorý môžeme objaviť v tom-ktorom danom momente pre práve prebiehajúce udalosti. Aj o idey, ktoré kedysi z vnútorných pnutí kresťanského prostredia akýmsi spôsobom vzišli a následne samostatne „hypostázovali“, premeniac sa na nepriateľov kresťanstva. Túto časť by som preto mohol s trochou básnickej licencie nazvať aj „Keď sa kresťanstvo obráti proti sebe samému“. 

Celá vec je ešte zložitejšia, ak zoberieme do úvahy rôzne, kultúrne odlišné časti sveta, v ktorých sa príbeh paralelne odohráva, a k tomu dnešnú globálnu prepojenosť. „Kvas“ najrôznejších ideologických hnutí, ktorý z toho povstáva, tak predstavuje ohromne zložitý obraz. Pri bádaní o jeho súvislostiach musíme byť obozretní a dá značnú námahu uchopiť ich pojmovo tak, aby sme sa vyhli nevhodným zjednodušeniam, dezinterpretáciám a chybným záverom, ktoré môžu naše porozumenie skôr zastrieť než prehĺbiť.

prečo zase?

A je tu ešte jedna námietka, ktorú by niekto mohol vzniesť: na čo o tom vôbec hovoríme? Nie je tu azda dosť iných, dôležitejších skutočností? A aktuálnejších problémov? A relevantnejších prístupov k ich riešeniu? Na čo sa teda zaoberať takou starinou ako kresťanstvo? Prečo s tým nudiť a znechucovať pokrokového a rozhľadeného čitateľa? Nepreceňujeme sa náhodou s tým naším „kresťanstvom“? 

Odpoviem aspoň stručne v troch bodoch, hoci s vedomím, že niekto nebude pokladať moju odpoveď za dostatočnú (ani nie dosť marxistickú, ba ani nie dosť „pokrokovú“). 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite