začiatkom 50. rokov minulého storočia bola konštrukcia vozidiel v Nemeckej demokratickej republike (NDR) pomalá a kým v západnom Nemecku bol VW „Chrobák“ celkom úspešný, východ zápasil s nedostatkom materiálu a nedostatočnými výrobnými zariadeniami pre veľké série.
V tom čase sa však NDR stále snažila ekonomicky dobehnúť Západ a obmedziť masívny útek východných Nemcov cez stále otvorenú hranicu. Politbyro preto dalo príkaz začať vyrábať nové, lacné a malé auto. Výsledkom bol trabant, tiež nazývaný trabbi. Termín trabant v nemčine znamená astronomický výraz satelit (alebo spoločník), názov bol inšpirovaný sovietskym satelitom Sputnik.
žiadna zmena
Stal sa symbolom stagnujúcej ekonomiky východného Nemecka a kolapsu východného bloku, pretože jeho dizajn sa počas viac ako 30 rokov produkcie takmer nezmenil. Trabant bol vybavený dvojtaktným motorom s objemom 500 až 600 cm³, ktorý bol umiestnený vpredu a poháňal predné kolesá. Známa bola karoséria z tvrdeného plastu vyrobeného z recyklovaného bavlneného odpadu a fenolových živíc. Tieto konštrukčné prvky (predný náhon, ľahká karoséria, dvojtaktný motor) dokopy spôsobovali, že trabant bol veľmi zdatným prieskumníkom a dostal sa aj tam, kde to „dospelé“ autá nezvládli, napríklad po zľadovatených horských cestách.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.