Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ak Smer získa nad 20 %, budú radi. Rozhovor s politickým marketérom Martinom Lengyelom

.šimon Jeseňák .kristína Braxatorová .rozhovory

Ako sa Smeru darí vysvetľovať svojim voličom kauzy? Vnímajú ich menej citlivo? Čo by sa muselo stať, aby strana výraznejšie klesla a aké nás čakajú vo februári voľby? Politický marketér Martin Lengyel.

Ak Smer získa nad 20 %, budú radi. Rozhovor s politickým marketérom Martinom Lengyelom Jana Birošová/ SITA

ako sa Smeru podarilo zastabilizovať svoje preferencie napriek všetkým kauzám, ktoré za posledných 20 mesiacov vyplávali na povrch? 

Smer konzistentne komunikuje so svojím voličským jadrom a vracia sa stále k svojim témam. Voliči Smeru vnímajú jeho kauzy inak než ľudia, ktorí ich nevolia. Na voličov Smeru kauzy nemájú až taký zásadný vplyv. 

V Smere prešli úspešne transformáciou od jedného lídra k inému. Aj keď sa hovorí o napätí v strane, tak bez ohľadu na to, či tam to napätie je, sú aj Pellegrini aj Fico medzi voličmi Smeru obľúbení v podobnej miere. Pokiaľ to dianie v Smere porovnáme so situáciou v SaS, je to diametrálne odlišné. 

Volič Smeru dôveruje Pellegrinimu. Stále však vidí a vníma aj Roberta Fica. Obaja komunikujú dôsledne, opakujú svoje posolstvá a vracajú sa k téme obrany sociálneho štátu. Keď Smer porovnáme s HZDS, tak HZDS nezvládlo prechod od starého lídra k novému. Hlavným dôvodom je aj to, že v HZDS žiadny iný líder okrem Mečiara neostal, navyše komunikáciu so svojím elektorátom nezvládli.

strana Smer má na konte v poslednej dobe množstvo káuz (Glváč, Jankovská atď)- ale darí sa im tieto témy efektívne komunikovať so svojimi voličmi. Aká je komunikačná stratégia Smeru?

Odpoveď na túto otázku záleží od toho, do akej miery je volič citlivý. Či verí tomu, ako kauzy interpretuje opozícia aj od toho, čo píšu médiá. Voliči vnímali korupciu ako problém, ale Smer vždy opakoval, že vyvodil zodpovednosť a porovnával korupčné aféry ostatných vlád s tými, ktoré mal na konte samotný Smer. 

Pri kauze Gorila je argumentácia Smeru založená na tom, že to je kauza druhej Dzurindovej vlády. Na každý útok je možné odpovedať protiútokom a nakoniec je komunikácia len o tom, či volič uverí vám alebo tým, ktorí na vás útočia. Pri Kočnerovi, má podobný problém ako Smer aj Richard Sulík, ktorý sa s ním stretával. Každá kauza sa dá relativizovať a poukázať na niekoho druhého. Volič Smeru to vníma ale inak, než tí, čo ho nikdy voliť nebudú.

volič Smeru nevníma, že konanie Jankovskej či Glváča je problémom?

To uvidíme o dva týždne, do akej miery volič Smeru vníma tieto kauzy. Volič môže byť už unavený všetkými kauzami. Na druhej strane, zažil som, že aj keď máte stranu, ktorá má nejaké kauzy, tak volič má tendenciu povedať si, že každá strana má nejaké kauzy a to ešte neznamená, že ten, kto je vo vedení strany musí vedieť o všetkom, čo sa deje dole. Takto ľudia rozmýšľajú. Takže to, že Jankovská spravila to alebo ono, sa ešte nemusí premietnuť do preferencií strany.

„Fico aj Smer sa vedia brániť efektívne. Pre niekoho sa tá obrana zdá neobhájiteľná, ale voliči Smeru jej rozumejú.“

sú voliči SMERu menej citliví na spoločenské dianie než pravicoví voliči? 

Všetci sú citliví na politické dianie, ale pravicový volič je iný, než volič SMERu. Musíte si pozrieť profil toho voliča, demografiu, či názory na politiku. Predstavte si, že ste líder strany a všetci na vás útočia. Fico aj Smer sa vedia brániť efektívne.

 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite