Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Je pre nás dôležité, aby naši lektori robili pre študentov maximum

.redakcia .promotion .promotion

Klaudia Bednárová je riaditeľkou jazykovej školy The Bridge v Bratislave, ktorá sa špecializuje na výučbu angličtiny. V učení je dôležitá kontinuita, a tak je škola otvorená celoročne aj počas prázdnin. Bednárová nám porozprávala o jazykovej škole, angličtine ako takej a rôznych podobách výučby.

Je pre nás dôležité, aby naši lektori robili pre študentov maximum THE BRIDGE Jazyková škola The Bridge má vysoké požiadavky na výber lektorov.

prečo je dôležité učiť sa po anglicky?

Angličtina je tým, čím kedysi bola latinčina, hlavným komunikačným jazykom. Informácie rýchlo pribúdajú a  dnes už ich nikto neprekladá do slovenčiny, ani by to nebolo reálne stíhať. Nevedieť po anglicky sa prakticky rovná byť odrezaný od informácií. Je to veľmi limitujúce nielen pre sebarozvoj, ale aj pre biznis a politiku.

čo ponúka jazyková škola the Bridge navyše oproti klasickému vyučovaniu angličtiny na základných a stredných školách?

Viem si predstaviť, že v inom, ideálnom svete by bola výučba v našej jazykovke len nadstavbou toho, čo sa deti naučia počas hodín angličtiny v školách. Tá je však momentálne veľmi slabá. Prichádzajú k nám deti, ktoré majú veľmi slabú angličtinu, skoro žiadnu, ale aj také, ktoré sú super, angličtine sa venujú a potrebujú ju už len cvičiť a pilovať. Vytvoriť skupiny, kde je zohľadnený vek aj úroveň jazyka, nie je jednoduché. Stane sa, že príde maturant, čo nevie takmer vôbec rozprávať, alebo naopak, 11-ročné dieťa, ktoré sa angličtine venuje a ide mu to super. U nás učíme angličtinu ako komunikačný nástroj, veľa sa rozpráva, ale aj číta, píše a počúva. Decká sa v kurzoch učia v angličtine nové veci z rôznych oblastí, využívame metódu CLIL – učenie jazyka cez zaujímavý a relevantný obsah. Zároveň tým deti učíme, že angličtina im otvára dvere k informáciám a ďalšiemu vzdelaniu. 

prečo je angličtina na školách horšia? Čo jej chýba?

Celé to tkvie v tom, že v podstate nemáme žiadne vzdelávanie učiteľov, ktoré by bolo naozaj funkčné. Také, kde by sa oni sami naučili, ako k výučbe cudzieho jazyka správne pristupovať. Neučia teda jazyk ako zručnosť, ale ako školský predmet. To znamená, že učia slovíčka a gramatiku, ale minimálne jazyk trénujú. Je dôležité jazyk vnímať ako zručnosť, ako funkčný nástroj na komunikáciu, nie ako vedomosť. Zbytočne viem gramatické pravidlo, ak v rozhovore nepoviem vetu správne a vlastne zlou gramatikou poviem úplne iné veci, ako som zamýšľala.  Je to, akoby deti stáli na brehu mora a učitelia im vysvetlia, ako plávať, no nedovolia im vojsť do vody ani po členky. V jazykovke ich učíme plávať v praxi.

ako rozdeľujete ľudí do kurzov?

Najskôr naši potenciálni študenti absolvujú komplexný test, kde sa diagnostikuje okrem slovnej zásoby a gramatiky aj počúvanie a čítanie. Podľa testu vieme, kde majú silné stránky a kde medzery a na základe toho študentov rozdeľujeme do skupín. Na tom, aby sme ideálne vyskladali skupinu, si dávame špeciálne záležať. Nedívame sa iba na počet získaných bodov, ale analyzujeme, v čom sú študenti zdatní a v čom zase potrebujú pomoc. Niekto, kto bol napríklad rok v Anglicku, vie rozprávať, ale na druhej strane zase nevie gramatiku. A ten, ktorý si prešiel už troma jazykovkami, je z gramatiky síce nadupaný, ale nevie konverzovať. Nestačí sa spýtať pár gramatických otázok a na základe toho tvoriť skupiny, ak škole záleží na výsledkoch, tak je dôležité, aby rešpektovali individuálne potreby a očakávania svojich študentov. 

stále je však možnosť ísť na individuálny kurz. Tam sa v podstate nemôžete pomýliť. Nie je to lepšia alternatíva?

Keď ich správne zadelíme a v skupine sa stretnú podobní študenti, je to niekedy oveľa lepšie ako na individuálnej hodine. Ak sú všetci zhruba na tej istej úrovni, nikto nikoho nespomaľuje a všetci dostanú svoj čas primerane. V skupine vzniká dynamika, ktorá je motivujúca a navyše sa ľudia učia nielen od lektora, ale aj od seba navzájom. Vznikajú prirodzenejšie situácie a človek sa učí v interakcii s inými ľuďmi, čo je prirodzené a efektívne, to je napríklad pri individuálnom kurze ťažšie docieliť.

aké kurzy ponúka The Bridge?

Špecializujeme sa na angličtinu a väčšina našich študentov má úroveň pokročilý a vyššie. Čiže máme veľa študentov, ktorí už po anglicky vedia, a mnohí z nich veľmi dobre. Našou úlohou je ich angličtinu dotiahnuť do takého osobného komfortu, aby pre nich už nebol rozdiel, či rozprávajú po slovensky alebo po anglicky. Aby cez angličtinu, ktorou sa síce vedia bez problémov dorozumieť, nefiltrovali svoju osobnosť a schopnosti. Ak vedia veľmi dobre komunikovať v slovenčine, chcú byť predsa vtipní aj v angličtine. Skrátka chceme, aby v tom jazyku dokázali byť samými sebou, a tak im angličtina plnohodnotne prinášala nové možnosti do života.

dá sa toto aplikovať napríklad aj na odborné kurzy? Predsa len, v obchodnej či právnickej angličtine slovíčka potrebujete.

Pri obchodnej angličtine je, samozrejme, dôležité vedieť, ako sa povie napríklad faktúra, ale to je základná úroveň. Bez slovíčok to nejde, sú to tehly a gramatika je malta, cez to nejde vlak. Nenaučíte sa v angličtine  vyjadrovať tak, aby ste obchodného partnera získali na svoju stranu, aby vás pochopil,  ak neviete slovíčka a správnu gramatiku. Motivovať svoj tím je ťažké aj v slovenčine a čo ešte, keď to ľudia robia v medzinárodných tímoch v angličtine? Ako dať spätnú väzbu tak, aby sa ste neurazili? Ak je pracovný jazyk angličtina, takmer isto sa stretávajú ľudia z rôznych kultúr, zle použité modálne sloveso vie zaťať do živého. Paradoxne, čím plynulejšie hovoríte, tým sú chyby nebezpečnejšie, tým skôr sa môže tomu druhému zdať, že ste sa nepomýlili, ale zvolili tento výraz zámerne. To sú momenty, ktoré môžu v práci spôsobiť katastrofu. 

za aký dlhý čas sa u vás môžem naučiť angličtinu? Koľko vaše kurzy trvajú?

Keď sa k nám niekto prihlási na angličtinu a naozaj sa ju chce učiť, kladieme si otázku, ako pre neho môžeme urobiť maximum. Prvá vec je udržať ho tu dostatočne dlhý čas, a preto sú naše bežné kurzy dlhé 16 týždňov – niekedy teda aj dvakrát také dlhé ako v iných jazykovkách. Cudzí jazyk sa, skrátka, nenaučíte zo dňa na deň ani z týždňa na týždeň. Veľa študentov u nás zostáva rok, dva, a to potom výsledky naozaj vidieť. Dôležitý je aj ten záväzok na začiatku, ak sa človek zaviaže na dlhší čas, má motiváciu naozaj sa učiť, nie iba skúšať. A napokon je dobré, keď sa vám spolužiaci nestriedajú ako na bežiacom páse. V prípade kratších kurzov, ktoré síce na seba nadväzujú, ale majú kratšie trvanie, sa ľudia viac striedajú, znova si musia na seba zvykať. To všetko spomaľuje napredovanie.

ako sa, okrem dĺžky kurzov, ešte odlišujete od iných jazykových škôl?

Určite lektormi. Veľmi nám záleží na tom, aby pre nás učili ľudia, ktorí sú kvalifikovaní, pracujú na sebe a učia s nadšením. Veľa energie a času investujeme práve do vzdelávania našich lektorov. Máme mentoringový program, systém hodnotenia a rozvojových aj výkonnostných cieľov,  spolupracujeme na projektoch aj so zahraničnými kolegami. Robíme všetko preto, aby naši lektori mali motivujúce prostredie, lebo verím, že len učitelia, ktorí na sebe makajú, sú inšpiráciou pre svojich študentov. A hoci to znie ako klišé, funguje to. Jedným z ukazovateľov kvality výučby je u nás dochádzka študentov, ktorá sa aj napriek ťažkej pandemickej situácií udržala na takmer 80 percentách. Pre lektorov je to najrýchlejšia aj najrelevantnejšia spätná väzba. Ak študenti napriek svojmu pracovnému zaťaženiu na angličtinu chodia pravidelne, tak vedia, že to robia dobre.

ako vás ovplyvnila pandémia?

Pandémia je tvrdá, ale veľká učiteľka. Do online prostredia sme prešli takmer okamžite, v podstate sme sa preklopili v priebehu dvoch týždňov. Moje kolegyne urobili obrovský kus práce a veľmi nám pritom pomohli aj naši lektori, ktorí neskutočne zabrali. Niektorí už mali s online výučbou skúsenosti a pomohli ostatným. Sú zvyknutí učiť sa nové veci. Hoci to bolo vyčerpávajúce, nebolo to paralyzujúce. Podarilo sa nám udržať kvalitu výučby, a to bolo najdôležitejšie, lebo pandémia-nepandémia, naši študenti potrebujú výsledky. Za posledný rok sme online odučili viac ako 35 000 hodín a študenti výučbu hodnotia ako plnohodnotnú. Je to pre nás veľká satisfakcia a odmena za neľahký rok. Online nie je dočasné riešenie pre pandémiu, ale plnohodnotná forma výučby, ktorá nám všetkým prináša do života mnohé možnosti, napríklad my teraz môžeme kvalitnú angličtinu ponúknuť ľuďom z celého Slovenska.

 

klaudia Bednárová absolvovala PF UKF v Nitre, odbor anglický jazyk a literatúra – pedagogika. V roku 2009 založila anglické jazykové centrum The Bridge, ktoré sa v roku 2020 stalo prvou medzinárodne akreditovanou jazykovkou na Slovensku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite