Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pre koho je elektromobilita príležitosťou?

.sponzorované .promotion .promotion

Naplánovať si výlet tak, aby sme stihli nabíjať svoje elektromobily. Aj to bude súčasťou našich myšlienok v budúcnosti. S hosťom Matúšom Jenčíkom zo softvérovej spoločnosti Unicorn Systems sme sa zhovárali, aká je aktuálna situácia v oblasti e-mobility a či sa dá precestovať Európa na elektromobile.

Pre koho je elektromobilita príležitosťou? Matúš Jenčík, zástupca firmy Unicorn.

elektromobily predstavujú pre mnohých zelenú energiu, ale ešte sa stále uvažuje nad likvidáciou elektrobatérií. Slovenské obce a mestá môžu využiť dotačné programy do konca novembra. Pre koho je elektromobilita príležitosťou?

nastáva doba, keď automobily nie sú len zmesou súčiastok a technických záležitostí, ale aj informačných technológií a softvérových vylepšení. Pre koho je elektromobilita profitabilná a zaujímavá? 

Aktuálne je to skôr trend, profitabilita príde časom. Elektromobilita je nová oblasť, ktorej firmy čoraz viac venujú pozornosť. Naša spoločnosť sa venuje primárne tvorbe softvéru. Keďže sa v energetike pohybujeme už desiatky rokov, tak sme vnímali, že elektromobilitu nemôžeme vynechať zo svojich oblastí záujmu, práve naopak, je tu príležitosť dlhoročné skúsenosti zúročiť.

keď sa pozrieme na mapu elektrostaníc vo Viedni či v Bruseli, počet nabíjacích staníc je tam omnoho vyšší ako v Bratislave. Prečo u nás tých elektronabíjačiek na elektroautá až toľko nie je?

Musíme povedať, že táto sieť sa už začína rozširovať, no máte pravdu, nie je v takom štádiu, aby používanie bolo user-friendly. Stav v západnej Európe, napríklad aj v susednom Rakúsku, je rádovo vyšší. Aj u nás sa počet navyšuje, ale nie až takým rapídnym tempom. Dôvod, prečo je to tak, je na jednej strane prístup štátu, popularita elektromobility ako takej a málo informácií o ekosystéme, ale určitý podiel na tom má aj vyššia prvotná investícia do samotného elektromobilu. 

tento trend je tlačený dotačnými programami?

Nepovedal by som, že tlačený, ale podporovaný. Pretože elektromobilita je jedna z ciest, ako odľahčiť naše životné prostredie. Aktuálne prebieha na Slovensku dotačný program pre nabíjacie stanice v mestách a obciach, aj pre podnikateľské subjekty. Je tu predpoklad, že tieto dotačné programy budú musieť prebiehať dovtedy, kým si ľudia nepovedia, že sa im to oplatí. Povedzme si, prečo by mal ísť človek niečo nové skúšať? V určitom bode sa to preklopí, ale zatiaľ sme sa ešte nedostali tak vysoko, aby sme si mohli povedať, že teraz je elektromobilov viac ako dieselových áut. Približujú sa k tomu v krajinách ako Nórsko alebo Švédsko, kde sa ľudia viac zaujímajú o elektromobily najmä z pohľadu ekológie a znižovania emisií.

čo musím mať pripravené, aby som sa stala členkou tejto elektromobilovej komunity? Je to otázka peňazí, skúseností či nadšenia?

Povedal by som, že kombinácia všetkých troch. V prvom rade človek musí mať tie peniaze, aby si elektromobil vôbec kúpil a zabezpečil potrebnú infraštruktúru v rámci svojho obydlia. Počet druhov elektromobilov je stále menší ako ponuka dieselových alebo benzínových áut a aj preto sú tie ceny vyššie. Automobilky sa snažia znižovať emisie a viac elektrifikovať. Spoločnosti sa snažia zatraktívniť elektrický pohon aj preto, že v rámci smerníc Európskej únie do roku 2030 potrebujeme znížiť počet emisií. 

V tejto dobe trendu elektromobilov človek musí byť aj elektromobilový nadšenec. Na druhej strane, firmy a spoločnosti chcú byť samy elektrifikované, chcú fleet vozidiel trošku pozmeniť. Aj u nás nastala obnova fleetu, nekupujeme už len dieselové autá, ale elektromobily na čisto elektrický alebo plug-in hybridný pohon. Pri plug-in hybridovom pohone si môže človek zvoliť elektrický pohon na cestu z práce/do práce, a pri dlhších vzdialenostiach zas zvolí benzínový pohon. 

cesty do práce a naspäť, ale čo dlhé výlety? Čo potrebuje človek na to, aby zvládol cestu elektromobilom napríklad cez veľkú časť Európy?

Odhodlanie. My sme napríklad dlhých výletov na elektroaute urobili viac. Jeden bol z Nórska do Prahy. Ďalší bol z Bratislavy cez Prahu do Norimbergu, počas ktorého sme skúšali všetky nabíjacie stanice cestou. Záleží na tom, aké auto si používateľ zvolí. Sú autá, ktoré majú dojazd okolo 600 km, sú autá s dojazdom 250 km. My sme zvolili auto s nižším dojazdom, pretože sme si vo firme chceli vyskúšať, ako je možné prejsť väčšiu vzdialenosť autom s  malým dojazdom. Samozrejme, človek si musí tú cestu dobre naplánovať. Sú siete nabíjacích staníc, ktoré sú dobre rozmiestnené a človek plynulo prechádza. Máp s týmito stanicami je viacero a jednotliví prevádzkovatelia staníc majú svoje mapy. Potom sú tu agregátory, ktoré všetky tieto stanice dávajú dokopy do spoločných máp. A ako môžeme vidieť, ešte to nie je centralizované. Tak, ako sme hovorili na začiatku, jednotlivé segmenty sa snažia nájsť si svoj priestor v elektromobilite, a preto vidíme viacero máp, aplikácií, prevádz­kovateľov. Konkurenčný boj, samozrejme, byť musí, pri monopole by to ľuďom asi nedávalo zmysel. Čas nabíjania je rôzny, či už človek nabíja na pomalých AC staniciach, kde to môže byť až dve hodiny alebo na rýchlych, kde to môže byť 20 až 30 minút, kým sa auto nabije na 80 %. Keď človek ide na dlhšiu cestu, tak sa primárne zameriava na rýchlonabíjačky. Nabíjanie funguje cez rôzne aplikácie, kde sa používateľ jednoducho zaregistruje, vyberie si tarifu a nabije. Potom je možnosť autorizácie cez rôzne karty alebo čipy, kde používateľ využíva iba danú sieť konkrétneho prevádzkovateľa. Avšak existujú už viaceré platformy, ktoré spájajú rôznych prevádzkovateľov. Aj naša spoločnosť sa vydala cestou vytvorenia komplexného softvérového riešenia pre elektromobilistov, a to vytvorením aplikácie ChargeUp. 

obce alebo investori môžu požiadať o dotácie a zakúpiť takúto nabíjaciu stanicu, a potom je na nich, aké rozhranie pre komunikáciu s klientom si zvolia? 

Sú dve možnosti. Sú spoločnosti, ktoré ponúkajú riešenie ako kompletný balíček nabíjacej stanice, daného hardvéru, ktorý už nemôžu zmeniť a s ním aj backendové riešenie a finálnu aplikáciu. A potom sú tu spoločnosti ako my. My nechceme obmedzovať konečného majiteľa stanice, nech si on zvolí, aký chce hardvér, nabíjaciu stanicu, a my mu pomôžeme stanicu manažovať a monetizovať, tj. zabezpečiť backendovú časť systému, správcovskú časť, zapojenie do siete a následne spoplatnenie jeho staníc. 

mobilná aplikácia, na ktorej pracujete, ChargeUp, funguje tým druhým spôsobom?

My máme vytvorené kompletné softvérové riešenie pre správcov nabíjacej infraštruktúry. Je to rozdelené na dve časti, správcovský systém, ktorý riadi nabíjaciu stanicu, kde si prevádzkovateľ môže zvoliť tarif, vyreportovať, koľko áut sa mu nabilo, atď. Na druhej strane je používateľ, ktorý je pohodlný tvor a chce voľnú stanicu, kde sa dá čo najrýchlejšie nabiť. Vymysleli sme webovú aplikáciu ChargeUp, ktorá používateľa naviguje k vybranej stanici, dovolí mu vybrať si tarif za nabíjanie, zaplatiť to priamo cez platobnú bránu a dovolí mu nabíjať. Proces tým pádom nepodlieha žiadnym registráciám či zdĺhavým zmluvám. Je to jednoduchšie a viac user-friendly pre koncového používateľa.

elektromobilita je ešte len na začiatku, aká je príležitosť pre Slovensko, keď sú teraz rôzne dotačné schémy? Kupovali by to ľudia, aj keby na to neboli dotácie?

Momentálne tieto autá kupujú najmä nadšenci alebo firmy, napríklad ak chcú pomôcť nášmu životnému prostrediu a uvedomujú si, že naše emisie sú veľmi vysoké. Tam je aj cesta, že väčšie firmy elektrifikujú svoje fleety, práve ony sa môžu stať akýmisi drivermi tohto trendu. Je to otázka času, keď sa to otočí a aj obyčajní ľudia si namiesto benzínu kúpia elektromobil. Sú aj takí, ktorí už teraz elektromobil využívajú ako druhé alebo tretie auto v domácnosti primárne kvôli mestským cestám.Vidíme, že počet nabíjacích staníc je už aj Sloven­sku v stovkách a tieto dotačné tituly tomu len pomáhajú. Aktuálny dotačný titul pre nabíjacie stanice do konca novembra je určený pre mestá a obce, kde môžu získať až 90 % z ceny dotácie do max. výšky 18 000 eur. Pre podnikateľov je tam 50 % z ceny inštalácie do maximálnej výšky 9 000 eur. Môžeme povedať, že to môže nakopnúť celý trh. Tieto výzvy sú cestou, aby sa to viac rozhýbalo a aby sa počet nabíjacích staníc viac priblížil k počtu, aký majú naši okolití susedia, napr. k Maďarsku alebo Rakúsku. Slovensko nie je na tom ani najlepšie, ale zas ani najhoršie. Je tu značný priestor pre rozvoj.

pre koho je teda elektromobilita príležitosťou?

Aktuálne je príležitosťou najmä pre mestá a obce, pre podnikateľov a subjekty. Navyše podnikatelia, ak majú penzión alebo hotel, tak elektronabíjačkou sa môžu zviditeľniť pre tých zákazníkov, ktorí elektromobil majú. Samozrejme, nemožno to brať tak, že dostaneme elektronabíjačku a hneď na nej zarobíme. Bohužiaľ je druhá vlna covidu a všetci riešili po minulé týždne úplne iné problémy, otázky elektromobility išli úplne na druhú koľaj. Treba však povedať, že zapojiť sa do elektromobility je rozhodnutie s dlhodobým efektom, ktorý sa dostaví neskôr. 

Celú diskusiu si môžete pozrieť na webe .týždňa

Pre viac informácií o aplikácii ChargeUp navštívte: https://chargeup.cz/sk/klub-pod-lampou

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite