Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Koniec čakania u lekára

.michal Novota .promotion

Patrik Stieranka nevedel pochopiť, prečo musí čakať niekoľko hodín v čakárni u lekára. Na jednoduchý problém našiel jednoduché riešenie. eČasenku.

Koniec čakania u lekára ečasenka

čo je to vlastne eČasenka?

V podstate je to vyvolávací systém, ktorý sme oproti iným vyvolávacím systémom rozšírili o spätnú väzbu formou SMS. No a eČasenka ako taká vznikla, keď som sa po dlhom čase vyskytol v čakárni u lekára s priateľkou a strávil som tam 2-3 hodiny, následne do toho prišlo čakanie s dcérou. Keďže mám skúsenosti z informatiky a manažmentu, dokázal som si predstaviť riešenie tohto problému. Dal som dohromady tím a na Vianoce som si kúpil hardvérové komponenty na prototyp eČasenky. Po roku analýz sme to naplno rozbehli.

takže motivovala vás frustrácia z čakania u lekára?

Áno, neúnosný čas čakania, keď som bol uzemnený v čakárni a nemohol som odísť.

kde ste svoj systém prvýkrát skúšali a uplatnili?

Prvýkrát sme náš systém testovali u môjho známeho v čakárni jeho gynekologickej ambulancie v Lučenci. Potrebovali sme vedieť, či sa vôbec myšlienka ujme. Po dvoch mesiacoch systém generoval čísla, ktoré nám ukázali, že je to správna cesta.

skúste nám samotný systém trochu bližšie opísať.

V čakárni sa nachádza technologické zariadenie, ktoré je vlastne komunikačným rozhraním medzi čakárňou a ambulanciou. Celá eČasenka spočíva v tom, že dáva ľudí do poradia podľa času príchodu, ale aj podľa akútnosti. Pacient pritom môže opustiť priestor čakárne a ísť si vybaviť iné veci. Systém ho včas upozorní, že je na rade.

čo je to technologické zariadenie?

Je to kiosk inštalovaný na stenu v čakárni u lekára. Každý lekár má vlastný kiosk.

Na zariadení je veľký displej a prístroj na tlač lístka s poradovým číslom. V tejto verzii kiosku je jedno tlačidlo, prostredníctvom ktorého sa dostávam do radu. Do dnešného dňa sme takto vybavili viac ako 160-tisíc pacientov u všetkých partnerských lekárov. Problém ambulancií je, že ľudia nevedia, čo sa deje za zavretými dverami a čakajú. Pacient príde do čakárne, stlačí tlačidlo na eČasenke, zoberie si lístok a dostáva sa do poradia. V prípade, že sa chce venovať rodine alebo sa vrátiť do práce, na lístku má identifikačný kód, ktorý zadá do SMS, a požiada tak o službu, ktorá mu umožní odísť z čakárne a bude privolaný na základe systému vyvolávania pacientov. Každá ambulancia si pritom môže nastaviť, koľko pacientov pred vami je a kedy vás bude notifikovať, aby ste sa vrátili.

ako sa vám darí eČasenku nasadzovať do ambulancií? Koľko ambulancií ju používa?

Aktívny predaj sa začal v januári 2016, k dnešnému dňu atakujeme hranicu 80 partnerských ambulancií. Sme u ambulantných lekárov, ktorí majú vlastné praxe, ale aj vo väčších zdravotníckych zariadeniach v krajských a okresných mestách. Systém je inteligentný, dokáže sa naučiť približný čas, keď príde pacient na rad. Určujúce je v každom prípade len poradie. V lekárskom prostredí je ťažké určiť priemernú dĺžku vyšetrenia. Vo webovom rozhraní si dokonca pacienti môžu rezervovať dátum a približný čas v danej ambulancii dopredu.

ečasenka

ako na systém reagujú lekári?

Reakcie lekárov sú rôzne, v podstate badáme tri typy. Lekári, ktorí sú zamestnancami nejakej inštitúcie, a teda sú odkázaní na manažment, ktorý rozhoduje za nich. Potom sú tu lekári, ktorí majú autonómne súkromné ambulancie a tí majú vlastný systém poradovníka a potom sú lekári, ktorí cítia dopyt. Systém sa totiž nastaví tak, aby nezdržoval prácu, ale aby sa prispôsobil existujúcemu systému v ambulancii. Nemení spôsob práce lekára. ale spôsob čakania na vyšetrenie. Nijako nerobí nadprácu sestričke ani doktorovi, práve naopak, o určovanie poradia sa takto nemusí starať. Ambulancie si nakoniec môžu náš system na pár mesiacov otestovať.

koľko času ubehlo od momentu, keď ste si povedali, že už situáciu s dlhým čakaním nebudete znášať po moment, keď ste mali na stole riešenie?

Trvalo to jeden rok programovania, vývoja prístroja a webu.

čo bolo počas toho roka najťažšie?

Presvedčiť ľudí okolo seba, že je to dobré. Najmä vo firme.

ako ste zisťovali, čo ľudia v čakárni očakávajú?

Robili sme prieskum priamo v čakárňach. Pýtali sme sa ľudí, ako dlho čakajú. Začali sme v Lučenci.

hovoríte o kioskoch. Tie si vyrábate sami?

Všetko sme navrhli u nás vo firme na IT oddelení. Prístroje vyrábame v Lučenci. Na vývoji a výrobe pracuje šesť ľudí. Priamo výrobe sa venujú dvaja z nich. Komponenty nakupujeme, už ich máme štandardizované.

vyvíjate teda aj hardvér aj softvér. Ako vám v tom všetkom pomohla SLSP?

SLSP môžem poďakovať za to, že vytvorila startupový program, ktorý umožnil predávať lekárom náš systém na splátky. Z inštalovaných kioskov je asi 20 percent ambulancií, ktoré využili túto službu SLSP.

aká je investícia ambulancie, ktorá chce pre pacientov eČasenku?

Je to jednorazová investícia 1 600 eur za nákup prístroja a celú inštaláciu. Systém je vlastne postavený na spôsobe samofinancovania. Držíme sa teórie win-win-win. Všetci zúčastnení musia by spokojní. Pacient ak nechce, nečaká, môže využiť spoplatnenú SMS. Z tejto sumy vraciame časť platby lekárovi. Z dlhodobého hľadiska sa tak zariadenie stáva investičným nástrojom.


Podporujeme nápady, ktoré majú zmysel.



Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite