Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Recenzovanie áut má ešte stále svoj zmysel

.sponzorované .promotion

Hoci v dnešnej modernej dobe to vyzerá tak, že všetky autá sú rovnako vybavené, stále existuje veľa kvalitatívnych rozdielov.

Recenzovanie áut má ešte stále svoj zmysel Thinkstock

od uvedenia prvého auta uplynulo už viac ako 120 rokov, no za tú dobu spravilo ľudstvo ohromný pokrok. Zdá sa, ako by sa počas tejto histórie opakovali fázy, kedy sa autá podobali ako vajce vajcu a kedy boli veľmi odlišné. Dnes si veľa ľudí myslí, že žijeme znova v dobe, kedy je jedno, aké auto si kúpime. História áut nás učí, že tomu tak nie je. Porovnávanie je naopak veľmi dôležité.

forma sa mení, význam nie

Testy áut boli vždy najmä o kombinácii subjektívneho a objektívneho hodnotenia. Kým na úvod výroby automobilov to bolo o nekritickom zatracovaní, v medzivojnovom období šlo už viac o reklamu určenú pre vyššie spoločenské vrstvy. Testovanie a recenzie boli vtedy zamerané najviac na dizajn.

S príchodom budovania socializmu u nás, ale aj s obdobím po vojne, sa stal automobil pre široké vrstvy obyvateľstva nedostupným. To všetko sa neskôr menilo, no opäť nie k lepšiemu. Propagandistickým cieľom slúžil aj automobilizmus a to najmä z pohľadu dostupnosti pre „robotnícku triedu“. Niektoré modely napríklad domácej automobilky Škoda možno boli zaujímavé, ale určite nie až tak, ako ich opisovala dobová reklama.

Navyše v kombinácii s poradovníkmi na auto tak klasické recenzie ani nemali zmysel. Išlo skôr o propagandu a reklamu, aby si človek auto chcel kúpiť a nezamýšľal sa nad ničím ostatným. Do popredia sa dostala praktickosť, ale aj to nie taká, ako ju poznáme dnes. Našťastie, dnes sú recenzie naozaj o tom, o čom majú byť.

kde nájsť testy a recenzie

Testovaniu a recenzovaniu áut sa koncom 90. rokov minulého storočia venovali najmä špecializované časopisy a ich redakcie a to aj vo forme kníh. Dnes ide už viac o internetové portály spravodajského typu, ktoré majú vlastných redaktorov zameraných na auto-moto a tí sa snažia o recenzovanie vozidiel.

Jedným zo známych webov je aj portál AutoLike.sk, ktorý patrí pod značku Webnovín a tento web sa zameriava, okrem iného, aj na zverejňovanie rôznych testov automobilov. Súčasťou jeho obsahu sú aj iné novinky a zaujímavosti zo sveta štyroch kolies, takže jeho záber je pomerne široký.

Ak máte chuť na zahraničný pohľad, priam kultovým je portál a relácia známej televíznej Anglickej stanice. Táto relácia má ohromnú históriu, pretože sa začala vysielať už v roku 1977. Aj tu je obsahový záber relácie a portálu veľmi široký, no jadrom je samozrejme testovanie vozidiel.

na čo najviac pozerať

V dnešnej dobe je alfa a omega bezpečnosť. Tu ešte stále existujú príliš veľké rozdiely, hoci uznávame, že sú tenšie ako v minulosti. No napriek tomu sa stále nájdu modely áut, ktoré napriek zvučnému menu v tomto ohľade významne zaostávajú. To všetko ukazujú napríklad aj známe testy Euro NCAP.

Druhou dôležitou vecou, čo by ste mali najviac sledovať a porovnávať, je spotreba. Ale nielen to jedno pomyselné číslo, ale aj podmienky, za akých bola spotreba dosiahnutá. Ako ukázal prieskum nemeckého motoristického klubu ADAC, spotreba sa najviac líši pri motoroch s malým objemom a pri hybridnom pohone.

Tu chceme upozorniť na iniciatívu, s ktorou postupne prichádzajú niektoré automobilky - namiesto udávania spotreby podľa zavedených štandardizovaných testov chcú uvádzať reálnu spotrebu. Či sa to stretne s úspechom, to ešte len uvidíme.

lepšie raz vidieť ako stokrát počuť

Aj v tomto prípade platí ono známe pravidlo, že je lepšie raz auto vyskúšať, ako o ňom čítať desať recenzií a pozrieť si sto videí a testov. Nebojte sa vyskúšať si auto v realite, dohodnúť si skúšobnú jazdu a získať dojmy. Určite však nekupujte hneď po prvom otestovaní a nedávajte ani žiadne záväzné prísľuby. Auto predsa nie je kilo múky, že ho kupujete každý týždeň :-)

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite