Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovenskí štvrtáci dosahujú v čitateľskej gramotnosti výsledky porovnateľné s priemerom EÚ a OECD

.sita .slovensko

Dievčatá na Slovensku dosahujú v porovnaní s chlapcami lepšie výsledky v čítaní, a to o osem bodov.

Slovenskí štvrtáci dosahujú v čitateľskej gramotnosti výsledky porovnateľné s priemerom EÚ a OECD BORIS NÉMETH

kým slovenské žiačky dosahovali výsledok 533 bodov, u chlapcov to bolo 525 bodov. Vyplýva to z výsledkov medzinárodného výskumu čitateľskej gramotnosti žiakov 4. ročníka PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study – Pokrok v medzinárodnej úrovni čitateľskej gramotnosti) 2021. Priemerný výsledok slovenských školákov bol 529 bodov, kým priemer štátov OECD je 528 a priemer štátov EÚ 527 bodov. Priemer škály PIRLS predstavuje 500 bodov. Podobné výsledky ako slovenskí školáci dosiahli aj ich nemeckí, holandskí či rakúski rovesníci. Ministerstvo, školstva, vedy, výskumu a športu SR o tom informovalo v tlačovej správe.

Výsledky detí ovplyvňuje sociálny, ekonomický i kultúrny kapitál ich rodín. Na deti tiež vplýva domáce aj školské prostredie. Deti rodičov, ktorí uvádzali, že so svojimi potomkami pomerne často praktizovali rozvíjajúce predškolské čitateľské aktivity v rodine, dosahovali lepší výkon, než deti rodičov, ktorí s nimi takéto aktivity robili občas, alebo vôbec. Z výsledkov tiež vplýva súvislosť medzi vzťahom rodičov k čítaniu a výkonom ich potomstva, rozdiely sú v tomto smere pomerne výrazné. „Potešujúcim zistením je, že na Slovensku, tak ako v niektorých ďalších krajinách, sa vyskytuje len veľmi malý počet žiakov (1 % žiakov), ktorých riaditelia sa vyjadrili, že vyučovanie v ich škole je veľmi obmedzené zdrojmi vyučovania; či už sú to všeobecné zdroje školy, alebo zdroje na vyučovanie čítania," uvádza ministerstvo školstva. Meranie PIRLS sa venovalo i disciplíne v škole. Štyri percentá žiakov navštevujú školy so stredne závažnými až závažnými problémami s disciplínou a ich skóre je 504 bodov. Školy, kde sa nevyskytujú temer žiadne problémy, navštevuje 74 percent žiakov a tí dosiahli skóre 536 bodov. V porovnaní s nimi dosialo 22 percent žiakov, navštevujúcich školy, kde sa vyskytujú mierne problémy s disciplínou, skóre 515 bodov.

Počas dvadsiatich rokov sa slovenskí žiaci na škále PIRLS posunuli o 11 bodov, čo možno označiť za štatisticky významný posun. Najväčší nárast bol medzi testovaniami v roku 2001 a v roku 2006, a to 13 bodov. „Výsledky našich žiakov v čítaní sa v posledných štyroch realizovaných cykloch PIRLS 2006, 2011, 2016 a 2021 významne nemenia a zostávajú navzájom porovnateľné. V rokoch 2006, 2011 a 2021 dosiahli naši žiaci výkon na úrovni priemerného výkonu krajín EÚ a OECD. Hoci výkon slovenských žiakov, zostal v porovnaní s predchádzajúcim cyklom rovnaký, priemerný výkon žiakov v krajinách EÚ aj OECD v porovnaní s predchádzajúcim cyklom v roku 2016 klesol (EÚ aj OECD zhodne o 13 bodov)," vysvetľuje rezort školstva v tlačovej správe. Žiaci, ktorí nedosiahli priemernú úroveň v čítaní, sú chápaní ako riziková skupina. Na Slovensku ide o približne 21 percent detí, v priemere štátov EÚ a OECD je to o dve percentá viac. Na Slovensku dosiahlo najvyššiu úroveň v čítaní v PIRLS 2021 osem percent detí.

PIRLS 2021 bol od predošlých meraní odlišný vo viacerých smeroch. „Značné úsilie bolo vynaložené na prechod na inovatívne digitálne hodnotenie s novým skupinovým adaptívnym dizajnom. Zároveň zber údajov PIRLS 2021 prebiehal počas dvoch rokov bezprecedentnej pandémie COVID-19," uvádza sa v tlačovej správe. Zatváranie škôl a prerušenie výučby predĺžili zber údajov na 22 mesiacov, cyklus PIRLS 2021 tak trval od októbra 2020 do júla 2022. Metódy merania i prevažná časť obsahu hodnotenia sa zachovali, no pandémia vytvorila podmienky, ktoré vplývali na žiakov na celom svete. „Značné rozdiely v rozsahu a reakcii na pandémiu v jednotlivých krajinách a medzi nimi navzájom znemožňujú v súčasnosti odhadnúť veľkosť vplyvu COVID-19 na vzdelávanie a výsledky žiakov v jednotlivých krajinách. Preto je veľmi dôležité mať pri porovnávaní trendov na zreteli neustále uvedené skutočnosti," píše sa tiež v tlačovej správe.

Slovensko sa do testovania PIRLS 2021 zapojilo po piatykrát, spolu s ďalšími 56 štátmi a 8 samostatnými geografickými alebo jazykovými oblasťami v rámci jedného štátu. Testovania sa zúčastnilo viac ako 4 800 žiakov základných škol, pričom dievčat bolo o niekoľko desiatok viac. Vekový priemer detí bol 10,5 roka. Zapojených bolo 169 základných škôl, 275 pedagógov i 165 riaditeľov. Prieskumu sa zúčastnilo aj temer 4 300 rodičov testovaných detí. Štúdia PIRLS 2021 sa na Slovensku realizovala od 3. mája do 18. júna 2021. Merania sa uskutočňujú v pravidelných päťročných cykloch od roku 2021.

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme. 

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov SITA je bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.posledné
.neprehliadnite