Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kushner, Trumpovo lepšie ja

.marína Gálisová .slovensko

Jareda Kushnera občas nazvú Trump Junior, ale to nesedí. Trumpov zať je všetko, čo Trump nie je: nenápadný zdvorilý muž, ktorý nikdy nepúta pozornosť. Ak však existuje človek, ktorému Donald Trump vďačí za volebný úspech, je to on.

Kushner, Trumpovo lepšie ja SAUL LOEB/AFP/PROFIMEDIA 20. január 2017, Washington, USA: Jared Kuschner s Ivankou Trumpovou na prezidentskej inaugurácii Donalda Trumpa. Kuschner Trumpovi pomáhal vo volebnej kampani a teraz ho čaká funkcia jeho poradcu.

jared Kushner za to dostane aj odmenu – hoci po čase sa mu možno bude vidieť skôr trpká. Donald Trump totiž tvrdí, že jeho zať bude mať za úlohu dohodnúť mierovú dohodu medzi Izraelom a Palestínčanmi. A tak sa z úspešného podnikateľa, mediálneho magnáta a manžela Ivanky Trumpovej čoskoro môže stať jeden z najdôležitejších ľudí na globálnej scéne. Je to len dôsledok Trumpovho rodinkárstva? Alebo je za tým ešte niečo iné?

O 35-ročnom Trumpovom zaťovi treba vedieť, že je to tichá voda, ktorá brehy myje. Najlepšie to dokumentuje fakt, že Donald Trump sa stal prezidentom jeho zásluhou – presnejšie, vďaka Kushnerovmu netradičnému a premyslenému prístupu k predvolebnej kampani.

„Jared Kushner je najväčším prekvapením volieb v roku 2016,“ vyjadril sa pre časopis Forbes Eric Schmidt, bývalý generálny manažér Googlu, spoluautor technologického systému, ktorý pred voľbami používala Hillary Clinton. „Pokiaľ viem, tak riadil celú kampaň a robil to v podstate s nulovými finančnými zdrojmi.“

„Kushner úplne zahodil tradičné kampaňové mechanizmy a namiesto nich využíval sociálne siete.“

Kým neprišiel Kushner, šéf impéria s realitami a majiteľ novín New York Observer, stála Trumpova kampaň na vode. Jej najsilnejším mechanizmom boli Trumpove provokatívne hlášky, ktoré púšťal do médií a tie ich pohoršene, ale v podstate vďačne rozpitvávali. Bolo o čom písať a hovoriť, tak prečo nie? Trumpovi to umožňovalo kampaňovať s minimálnymi nákladmi na platenú inzerciu. Médiá mu robili reklamu zadarmo. (Nebolo by zlé, keby si to do budúcnosti odložili ako ponaučenie: že v čase, keď ich trápi vlastná údajná bezmocnosť, stále disponujú značnou mocou, a ak si ju neustrážia, niekto si ju privlastní.)

Kushner úplne zahodil tradičné kampaňové mechanizmy a namiesto nich využíval lacné, zato presne mierené marketingové postupy na sociálnych sieťach. Všetko podriadil dátam, ktoré čerpal od firiem ako Cambridge Analytica, a zmapoval preferencie voličov prakticky vo všetkých sledovateľných oblastiach. Obišiel najväčšie celoamerické médiá, keď si overil, že sa s nimi nedohodne, pretože Trumpa jednoducho odmietajú. Prešiel k tým lokálnym. A len čo zhrozene zistil, ako Trumpov kampaňový tím zanedbáva sociálne médiá, vrhol sa aj do nich.

Podrobne sa na túto tému rozpísal Forbes v článku How Jared Kushner Won Trump the White House. V skratke stačí vedieť, že hoci Kushner politiku nikdy nerobil, o biznise vedel dosť a poňal boj o prezidentské kreslo ako budovanie startupu. To bola trefa do čierneho. Do kampane preniesol étos mladých dravých firiem a nové metódy, ktoré bolo možné rýchlo testovať a nefunkčné zahodiť.

K Trumpovmu víťazstvu prispelo množstvo iných faktorov, niektoré čisto americké, iné globálne. Ale rola Jareda Kushnera je nespochybniteľná. Stal sa kingmakerom – posadil na trón, teda do Oválnej pracovne, muža, ktorého si tam ešte dlho po začiatku kampane nemohla predstaviť ani Republikánska strana.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite