Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Minister školstva Tomáš Drucker vysvetľuje zmeny vo vzdelávaní – čo to znamená podľa Martina Mojžiša

.sita .martin Mojžiš .slovensko

Zmeny majú zabezpečiť deťom spravodlivé a kvalitné vzdelanie, odstrániť byrokratické prekážky a poskytnúť učiteľom aj školám lepšie podmienky.

Minister školstva Tomáš Drucker vysvetľuje zmeny vo vzdelávaní – čo to znamená podľa Martina Mojžiša SITA/Kancelária NR SR

vláda Slovenskej republiky schválila balík siedmich legislatívnych návrhov, ktoré sa dotýkajú všetkých stupňov vzdelávania – od predprimárneho až po vysoké školy. Reforma má ambíciu zabezpečiť deťom spravodlivé a kvalitné vzdelanie, odstrániť byrokratické prekážky a poskytnúť učiteľom aj školám lepšie podmienky.

„Nemôžeme ďalej fungovať v systéme, ktorý len maskuje problémy a zaostáva za moderným svetom. Potrebujeme školstvo, ktoré pripraví deti na výzvy 21. storočia. Dnes robíme zásadný krok vpred,“ vyhlásil minister školstva Tomáš Drucker.

Zmena prináša postupné zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania od štyroch rokov v školskom roku 2027/2028 a od troch rokov o rok neskôr. Slovensko tak reaguje na alarmujúce rozdiely medzi deťmi z rôznych prostredí, ktoré sa prehlbujú už v ranom veku. Podľa výskumov OECD kvalitné predprimárne vzdelávanie zvyšuje školskú úspešnosť a prispieva k lepšiemu uplatneniu v dospelosti. Rodičia si budú môcť zabezpečiť predškolské vzdelávanie aj sami, ak spĺňajú potrebné vzdelanie, inak bude účasť v materskej škole povinná.

Zavádza sa jednotný systém školských obvodov. Obce budú musieť určiť spádové oblasti pre každú materskú a základnú školu, pričom sa zohľadní aj jazyk menšín či dostupnosť dopravy. Cirkevné a súkromné školy budú môcť získať plné verejné financovanie len v prípade, že sa zaviažu plniť verejnú službu – prijímať deti zo spádových oblastí bez výberu školného. Reforma má odstrániť doterajšie nerovnosti a zvýšiť transparentnosť pri prijímaní žiakov.

stredné školy

Zmeny sa dotknú výučby matematiky, ktorá bude od roku 2027 súčasťou dvojúrovňovej maturitnej skúšky. Nový prístup kladie dôraz na praktické uvažovanie a riešenie reálnych problémov. Odborné školy získajú centrá excelentnosti, silnejšiu väzbu na trh práce a rozšírené možnosti duálneho vzdelávania. Rozvoj stredných škôl bude podporený aj cez moderné učebné pomôcky a systematické preškoľovanie učiteľov.

Pripravovaný zákon má zjednodušiť byrokraciu a dať školám väčšiu slobodu. Upravuje systém kreditov, rozširuje mobilitu, zavádza možnosti voľby medzi záverečnou prácou a stážou, posilňuje praktickú výučbu a ponúka nové kariérne možnosti pre akademických pracovníkov. Dôraz sa kladie aj na bezpečnosť a podporu duševného zdravia – vrátane zákazu nosenia zbraní a posilnenia poradenských služieb.

Po prvýkrát sa do legislatívy dostáva pojem ochrana duševného zdravia. Učitelia získajú väčšiu právnu ochranu pred útokmi či verejným zosmiešňovaním. Reforma tiež sprísňuje pravidlá zodpovednosti za nerešpektovanie rizikového správania a zlepšuje výmenu informácií medzi školami a poradenskými zariadeniami.

Zavedenie e-prihlášok a jednotnej elektronickej platformy odbúra administratívnu záťaž pre rodičov aj školy. Rodičia budú môcť jednoducho podať prihlášku online, rozhodnutia o prijatí budú prichádzať elektronicky a výmena údajov medzi inštitúciami sa zautomatizuje. Tým sa má celý prijímací proces zjednodušiť a spriehľadniť.

Každá škola získa právnu subjektivitu a bude fungovať ako samostatná organizácia. Pravidlá pre výber riaditeľov sa stanú transparentnejšími, dôraz sa kladie na odborný profil kandidátov aj na zverejňovanie projektov víťazov. Nový register škôl zjednotí všetky evidencie a zníži administratívnu záťaž.

Vytvorením pozície pedagogického zamestnanca – kandidáta sa umožní študentom vysokých škôl učiť popri štúdiu. Zároveň sa spresňujú kvalifikačné podmienky a zefektívňuje profesijný rozvoj učiteľov vrátane rýchlejších atestácií a nových foriem vzdelávania.

.vysvetlenie Martina Mojžiša:

Tento text úplne stačí na to, aby človek získal základnú predstavu o tom, čo je Drucker zač a čo môžeme očakávať od jeho ministerstva. Skúsme vymenovať, aké relevantné zmeny sa v tomto texte spomínajú: Zavádza sa povinné predprimárne vzdelávanie od štyroch rokov, zavádza sa dvojúrovňová maturita z matematiky a zakazuje sa nosiť zbrane (doteraz to bolo povolené?). 

Ostatné veci sú vata alebo samozrejmosti (zavedenie e-prihlášky a podobne). A toto sa súhrnne opisuje vetami: „Nemôžeme ďalej fungovať v systéme, ktorý len maskuje problémy a zaostáva za moderným svetom. Potrebujeme školstvo, ktoré pripraví deti na výzvy 21. storočia. Dnes robíme zásadný krok vpred.“

Potrebuje toto nejaký komentár? Nepotrebuje.

Výchovné zariadenia čaká zásadná premena. Zavádza sa povinná diagnostika, transparentnosť pravidiel a prepojenie s poradenskými a školskými službami. Do roku 2027 by sa mali transformovať na moderné centrá zamerané na individuálnu pomoc a prevenciu.

Minister Tomáš Drucker zároveň ubezpečil, že zmeny majú jasne definovaný harmonogram a prechodné obdobia. Kurikulum sa bude zavádzať postupne, matematická maturita zasiahne len študentov, ktorí nastúpia v roku 2027, a predškolské vzdelávanie od troch rokov sa stane povinným až v roku 2028.

„Každý jeden zákon je súčasťou skladačky. Spolu vytvárajú nový a funkčný systém, ktorý má deťom zabezpečiť férové podmienky na rozvoj, učiteľom rešpekt a rodičom istotu, že školstvo na Slovensku má budúcnosť,“ dodal minister.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov SITA je bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite