Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Lidl odstránil kríže. Vieme, kto za to môže

.marína Gálisová .názory

V novej kampani Lidla na tzv. Grécky týždeň boli z fotografie kostolov na ostrove Santorini odstránené kríže. Vraj v úmysle udržať náboženskú neutralitu reťazca. Čo bude ďalej?

Marína Gálisová

sociálne siete sú plné zlostných odkazov Lidlu, český minister poľnohospodárstva vyzýva občanov ČR rovno na bojkot nakupovania v tomto reťazci. Aj slovenské KDH sa vyjadrilo veľmi pobúrene. Ale toto je kauza, ktorá naštve aj veľmi vlažného, ba úplne vychladnutého kresťana. Dokonca sa nad ňou rozčúlilo aj dosť ateistov. Je to totiž útok na niečo, čo máme spoločné ako celá Európa – na naše korene v gréckej antike, na našu európsku kultúru a vzdelanosť, na našu európsku realitu. K tej realite neodmysliteľne patrí panoráma ostrova Santorini, modro-biely kontrast gréckeho mora a piesku, ale aj gréckych kostolných striech a krížov. Toto sa niekto v nemeckom reťazci rozhodol zmeniť. Náboženská neutralita? Znie to dobre, ale nedajte sa vysmiať. Onedlho bude neslušné fotiť si kostoly a ukazovať fotky známym? Lidl šliapol poriadne vedľa.

Na druhej strane, Lidl za to možno až tak nemôže.

„Keď na to zabudneme, čakajú nás samé nepríjemné prekvapenia.“

Obchodné reťazce, hoci sa nám to nezdá, totiž politiku nerobia. Ani kultúru. Obchodné reťazce robia biznis. Niekto v Lidli jednoducho usúdil, že atmosféra v spoločnosti dospela do bodu, v ktorom je biznisovo nevýhodné mať letáky s krížom, pretože s krížom toho predáte menej ako bez neho. Prečo? Lebo kríž začína byť tabu? Lebo naň radšej nemyslíme? Lebo sa bojíme, že by niekoho urazil? Z hociktorého z uvedených dôvodov, ale ani za jeden z nich biznismeni nemôžu. Oni sa len privesia na tieto dôvody, keď už majú dojem (možno aj podporený nejakými marketingovými dátami), že atmosféra, v ktorej je kríž príťaž a tabu, natoľko zosilnela, až je schopná ovplyvniť účtovné bilancie.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

prihlásiť predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite