Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rovnaké „á“​, rovnaké „ó“​

.martin Mojžiš .názory

Je Učiace sa Slovensko užitočný dokument alebo neužitočná dymová clona, za ktorou sa skrýva totálna neschopnosť Ficovej vlády riešiť problémy školstva?

Martin Mojžiš

môj priateľ Vlado Burjan – jeden z autorov spomínaného dokumentu – si myslí, že ministerskí poradcovia svoju úlohu splnili: napísali konkrétnu a dobrú víziu, ktorá môže slúžiť ako základný orientačný bod pre budúce reformy. Ja si tiež myslím, že svoju úlohu splnili. Lenže si myslím, že to bola iná úloha. Podarilo sa im vytvoriť zdanie práce na reforme, a tým dočasne pacifikovať radikalizujúcich sa učiteľov.

Kto z nás má pravdu? Bol som sa pozrieť na debate, ktorú k tomuto dokumentu zorganizovali riaditelia niektorých škôl. Na týchto školách robia už dnes veľa vecí, ktoré sa nachádzajú v dokumente Učiace sa Slovensko a ktoré sú na mnohých iných školách považované za nerealistické sci-fi. Bola to dobrá debata a v mnohom dala za pravdu Vladovi Burjanovi. Vízia nie je vo svojej podstate nerealistická, naše vzdelávanie by mohlo takto vyzerať a bolo by dobré, keby tak vyzeralo. Smutné je, že tá istá debata ukázala aj druhú stranu mince: pri tejto vláde je táto vízia predsa len úplne nerealistická.

Je predsa vylúčené, aby etatistické strany ako Smer a SNS realizovali v podstate liberálnu reformu.

Jeden príklad za všetky: Učiace sa Slovensko explicitne predpokladá, že o type písma, akým sa prváčikovia budú učiť písať, má rozhodovať škola.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

prihlásiť predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite