Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ako internet vytláča z ulíc novinové stánky (a čo tým spoločnosť stráca)

.marek Bartonek .názory .téma

V New Yorku podľa portálu Observer v päťdesiatych rokoch stálo viac ako 1 500 novinových stánkov, nástup digitálnej éry prežilo 309. Slovensko dnes rieši výzvu, ako tieto schránky papierovej doby dostať z ulíc. Keď bude dobojované, ostane len prázdny priestor.

Marek Bartonek

autori štúdie The State of Local News v správe z roku 2023 upozornili, že v Amerike každým týždňom ubudnú aspoň dva tituly novín. Od roku 2005 krajina stratila takmer 3 000 novín, drvivá väčšina boli týždenníky – často jediný zdroj miestnych informácií pre menšie a stredné komunity. S redakciami sa muselo, najmä v regionálnych denníkoch, rozlúčiť až 43 000 novinárov. Takto ľudia v regiónoch stratili zdroje informácií o svojom vlastnom životnom priestore.

V tomto prípade situáciu nezachránil ani internet – lokálne digitálne startupy sa majú problém uchytiť a ustáliť, zaniká približne polovica z nich. Miestne vysielacie stanice NPR sú nedofinancované, takže nedokážu suplovať vyhynuté miestne noviny. 

Novinový stánok, New York, päťdesiate rokyFOTO WIKIMEDIA COMMONS/J ARCHIENovinový stánok, New York, päťdesiate roky

Lepšie na tom nie je ani Európa. Potom, ako v Británii vyschli finančné toky od reklamných inzerentov (takmer na štvrtinu pôvodného objemu peňazí), zavrelo redakcie až 308 regionálnych novín. Briti majú dnes podľa Charitable Journalism Project najmenej lokálnych médií od 18. storočia. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite