Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kto málo spí, priberá a zmenšuje si mozog. Päť otázok a odpovedí o kvalitnom spánku

.kamila Sopková .lifestyle

Keby sme nespali, nežijeme. Na kvalitu spánku však často poriadne nemyslíme. Niekedy pritom stačí vyhodiť zo spálne televíziu alebo presunúť posteľ do inej miestnosti v byte. Kedy je náš spánok zlý, v čom nám to škodí a ako to môžeme zmeniť?

Kto málo spí, priberá a zmenšuje si mozog. Päť otázok a odpovedí o kvalitnom spánku UNSPLASH.COM

čo je to spánok a ako presne funguje?

Spánok je ako smetiar. Zbavuje nás odpadu, ktorý sa nám v mozgu nazbiera počas dňa. Keď spíme, náš nervový systém sa obnovuje. Spánok je však aj dobrý masér, ktorý uzdravuje naše telo a dokonca funguje aj ako zručný archivár, keďže uchováva a upevňuje naše vedomosti či spomienky. Nato, aby spánok mohol zohrávať všetky svoje roly, musí prejsť všetkými piatimi fázami. Pri prvej etape človek prechádza z bdelosti do spánku. Druhá, tzv. ľahká fáza, trvá najdlhšie, a to približne polovicu spánku. Zarážajúce však je, že hlboký spánok zaberie len asi desať minút z celkového času spania.

Práve počas neho pritom dochádza k námesačnosti, rozprávaniu zo spania či k nočným morám. Najsilnejšou zo všetkých etáp spánku je posledná polhodinová fáza, počas ktorej sa nám ukladajú informácie z krátkodobej do dlhodobej pamäti. Zistili to ešte v roku 1996 americkí vedci, ktorí pri pokuse na laboratórnej myši odopreli zvieraťu práve poslednú spánkovú etapu. Vtedy myši ochabli svaly a spadla do vedra s vodou, pretože si nemala kedy zapamätať, ako sa vyhnúť pádu do vody a uniknúť z vopred pripraveného bludiska.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite