Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Záleží na tom, čo nosí Zuzana?

.elena Akácsová .lifestyle

Tento text nie je o módnych trendoch a nebude sa v ňom vyjadrovať žiadna samozvaná módna policajtka, či sa Zuzana Čaputová oblieka štýlovo a dobre zladila kabelku s topánkami. Bude o ekonomike a budúcnosti Slovenska.

Záleží na tom, čo nosí Zuzana? JOE KLAMAR/AFP/PROFIMEDIA Zuzana Čaputová počas prvej volebnej noci mala na sebe aj autorský šperk od výtvarníčky Nataše Štefunkovej.

dve celé, sedem desatín miliardy dolárov je suma, ktorú vygenerovala Michelle Obama tým, že v rokoch 2008 a 2009 sa 189-krát objavila na verejnosti v oblečení či doplnkoch 29 odevných firiem. Zakaždým, ako vyšla z Bieleho domu, vzrástla hodnota jednej z nich o 14 miliónov dolárov. Na pohybe hodnôt akcií to vysledoval profesor David Yermack zo Stern School of Business Newyorskej univerzity a svoju štúdiu uverejnil v Harvard Business Review. 

Podľa neho na rozdiel od iných prvých dám sveta, ktoré dávajú prednosť najluxusnejším značkám, najmä Diorovi, Obama priniesla do Bieleho domu úplne iný štýl obliekania, mix drahých i lacných značiek, renomovaných i mladých dizajnérov, ktorý hovoril, že takto dobre si môže dovoliť vyzerať každá žena. Stačí kliknúť v online shope. Jej oblečenie sa stalo súčasťou debát, a to aj v kruhoch, kde sa o niečom takom nehovorí, nepíše a neuvažuje.

neprehliadnuteľná 

Zuzana Čaputová bola v obe volebné noci najprv v červených, a potom fialových šatách neprehliadnuteľná. Vidno, že o tom, čo bude mať na sebe, už od začiatku jej kampane niekto rozmýšľal oveľa koncepčnejšie, ako len v intenciách páči-nepáči. Môžeme sa aj my tešiť, že okrem naplnenia politických očakávaní prinesie prezidentka nový vietor aj do odevného priemyslu? A ako mu môže pomôcť fakt, že bude verejne nosiť šaty, šperky a ďalšie doplnky od slovenských tvorcov a výrobcov? 

„Už len to, že si oblečie šaty, ktoré jej sadnú a vyzerá v nich fantasticky, ľuďom ukazuje, že aj u nás vie niekto urobiť dobré veci,“ vysvetľuje Dana Kleinert, autorka oboch spomínaných šiat. „Navyše, ak si dá ušiť šaty u nášho dizajnéra, tak to urobí krajčír, ktorý od neho dostane výplatu, platí tu dane, ... podporuje teda aj zamestnanosť a ekonomiku. To, že potom aj ďalší ľudia chcú tiež také šaty, tiež niečo od tejto značky, druhotne podporí ich produkciu oveľa širšie.“  

Dana Kleinert radila s obliekaním už pri inaugurácii manželke Andreja Kisku v koncepte Slovak Fashion Councilu, ktorý zastrešuje rôzne typy lokálnych dizajnérov od šiat cez šperky po topánky. Ich ambíciou je vytvoriť štýl z lokálnej tvorby nielen pre prezidentku, ale byť akýmsi mostom medzi tvorcami a osobnosťami, ktoré by ich tvorbu mohli verejne prezentovať. Zuzane Čaputovej, ktorej Kleinert radí so stylingom už od čias jej občianskych a ekologických aktivít, vypracovala koncept, v ktorom je jasne zadefinované, že nejde len o šaty od nej, ale že cieľom je podpora lokálnej módy, a to aj z hľadiska udržateľnosti. To napríklad znamená, že bude niektoré šaty nosiť aj viackrát, napriek tomu, že protokol si vyžaduje, aby mala pri každej významnej príležitosti iné šaty. Čaputová to považuje za neekologické, nezahodí niečo po jednom použití, váži si ľudskú prácu do toho vloženú. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite