Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Tajomstvá príjemnejšieho lietania

.kristína Radová .lifestyle

Letecký priemysel denne využíva viacero riešení, ktoré majú pasažierom zabezpečiť čo najväčší komfort, a aerolíniám konkurenčnú výhodu. Ide o poznatky z psychológie, ergonómie, ale aj fyziky a matematiky. Ale občas sa stane, že algoritmus zlyhá a niekoho násilne vyvlečú z lietadla.

Tajomstvá príjemnejšieho lietania KUMAR SRISKANDAN/ALAMY/PROFIMEDIA Za popularitou paradajkového džúsu v letovej kabíne je chuť umami, ktorá v týchto výškach nepodlieha chuťovej paralýze tak ako slaná a sladká chuť.

posledný škandál United Airlines z apríla tohto roka s násilne vyvlečeným pasažierom poukázal na limity overbookingu, systému, v ktorom je do predaja zaradených viac leteniek než reálnych miest. Ani 800 dolárov nemotivovalo pasažierov letu z Chicaga do Louisvillu natoľko, aby sa vzdali zakúpenej letenky a dobrovoľne vystúpili. Ak chcel však UA vyriešiť situáciu konštruktívne, mal sumu zvyšovať dovtedy, kým by sa zdvihli ruky slobodne, bez asistencie letiskových pracovníkov.

Vráťme sa však k príčine celého problému – overbookingu. Táto laikovi pomerne nelogická praktika má pragmatické dôvody. Jej vinníkmi sú omeškanci. Aerolínie majú k dispozícii údaje o pasažieroch, ktorí si už zakúpili letenky – akýsi flight record. Ak v zozname osoby, ktoré v minulosti opakovane zmeškali lety, komplexný algoritmus vyčísli, do akej miery je potrebné konkrétny let overbooknúť. Ak teda cestujete s chronickými omeškancami, máte vyššiu pravdepodobnosť, že skončíte podobne, ako už spomenutý pasažier.

prehľadný boarding a fér opierka

Pozrime sa na ďalšie riešenia, ktorými letecké spoločnosti budujú svoje konkurenčné výhody. Začína sa to už na letisku a síce bezproblémovým boardingom. Cestovanie a s ním spojená honba za vlastným komfortom však v cestujúcich neraz prebúdza nižšie pudy. V márnej a nezdôvodniteľnej nádeji urýchlenia procesu sa tiesnia v rade boardingu skupiny 1. aj keď patria do 4. Po nalodení nasleduje súboj o opierku, prípadne spustenie sedadla do polohy ležmo ešte pred odletom. 

Aj ľudskej nekultúrnosti však možno predchádzať. Séria preventívnych opatrení je založená na nenápadných pošťuchnutiach (v ang. nudges), ktoré nabádajú cestujúcich k rozhodnutiam prínosným pre všetkých. Výskumy dánskeho behaviorálneho vedca Pelle Gulborg Hansena a jeho tímu, ktorí sledovali správanie pasažierov 500 letov na letisku v Kodani, ukazujú, že funkčné dizajnovanie priestoru lietadla, ale aj letiskových priestorov, ovplyvňuje správanie pasažierov. Bez ich vedomia a k lepšiemu. 

Tím zistil, že pre rýchly a bezproblémový boarding je dôležité, aby boli využité všetky miesta na sedenie. Usadení pasažieri totiž neblokujú uličky a nevytvárajú zúžené miesta, náročnejšie na prechádzanie. Počas sledovaní sa však ukázalo, že len 70 až 90 percent miest na sedenie je využitých. Špeciálne prvky, ako elektrické zásuvky či pohodlnejšie kreslá, ktoré sú samy osebe účinné na prilákanie pasažierov, preto umiestnili ďalej od koridorov určených na prechádzanie. Dôležitým prvkom je aj umiestnenie tabule s informáciami ďalej od uličiek. V ďalšom kroku vedci zapracovali na ich obsahu. Vizuálne signály na tabuliach môžu byť totiž rovnako účinné ako svetlá na semafore. Za predpokladu, že jedna z tabulí obsahuje menný zoznam cestujúcich, ktorí majú v danom čase nastúpiť, a druhá upokojuje zvyšných, aby zostali sedieť.

„NASA sa obávala vznietenia kabíny v dôsledku zvýšenej plynatosti posádky v malom priestore.“

Ak k ohľaduplnosti po úspešnom boardingu nepomôžu pošťuchnutia, zaúčinkuje ergonómia. Čínsky výrobca Paperclip Design ohlásil prototyp dvojposchodovej opierky, ktorá sľubuje prímerie v rámci lakťovej vojny. Francúzska firma Exlipseat predstavila koncept titánového sedadla, ktoré cestujúcich ochráni pred pocitom takým ukrutným, že každého skúseného cestovateľa skropí studený pot. Reč je o kolenách zapretých do sedadla. Tento titánovo-karbónový sedací zázrak sľubuje aj väčšiu mieru odolnosti pri turbulenciách. Fixný sklon, nastavený pre optimálny komfort cestujúcich, navyše predchádza neohľaduplnému zaklápaniu. Ak teda nabudúce poletíte so spoločnosťou Air Mediterranee z Paríža do Marrákešu, váš Knee Defender určite z príručnej batožiny nevytiahnete.

chute bez chuti a paradajkový džús

Možno sa nájde zopár gastronomických masochistov, ktorí si jedlo servírované v lietadle spájajú s výnimočným kulinárskym zážitkom. Pre väčšinu z nás je to skôr nutné zlo, na ktoré sme počas interkontinentálneho letu odkázaní. Jedlo samotné je v tom však pomerne nevinne, keďže do procesu vstupujú ďalšie fyzikálne veličiny. V 10 kilometroch a s 12-percentnou vlhkosťou vzduchu (nižšia ako má väčšina púští), sú prvými obeťami paralýzy čuch a chuť.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

prihlásiť predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite