Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Tajomstvá príjemnejšieho lietania

.kristína Radová .lifestyle

Letecký priemysel denne využíva viacero riešení, ktoré majú pasažierom zabezpečiť čo najväčší komfort, a aerolíniám konkurenčnú výhodu. Ide o poznatky z psychológie, ergonómie, ale aj fyziky a matematiky. Ale občas sa stane, že algoritmus zlyhá a niekoho násilne vyvlečú z lietadla.

Tajomstvá príjemnejšieho lietania KUMAR SRISKANDAN/ALAMY/PROFIMEDIA Za popularitou paradajkového džúsu v letovej kabíne je chuť umami, ktorá v týchto výškach nepodlieha chuťovej paralýze tak ako slaná a sladká chuť.

posledný škandál United Airlines z apríla tohto roka s násilne vyvlečeným pasažierom poukázal na limity overbookingu, systému, v ktorom je do predaja zaradených viac leteniek než reálnych miest. Ani 800 dolárov nemotivovalo pasažierov letu z Chicaga do Louisvillu natoľko, aby sa vzdali zakúpenej letenky a dobrovoľne vystúpili. Ak chcel však UA vyriešiť situáciu konštruktívne, mal sumu zvyšovať dovtedy, kým by sa zdvihli ruky slobodne, bez asistencie letiskových pracovníkov.

Vráťme sa však k príčine celého problému – overbookingu. Táto laikovi pomerne nelogická praktika má pragmatické dôvody. Jej vinníkmi sú omeškanci. Aerolínie majú k dispozícii údaje o pasažieroch, ktorí si už zakúpili letenky – akýsi flight record. Ak v zozname osoby, ktoré v minulosti opakovane zmeškali lety, komplexný algoritmus vyčísli, do akej miery je potrebné konkrétny let overbooknúť. Ak teda cestujete s chronickými omeškancami, máte vyššiu pravdepodobnosť, že skončíte podobne, ako už spomenutý pasažier.

prehľadný boarding a fér opierka

Pozrime sa na ďalšie riešenia, ktorými letecké spoločnosti budujú svoje konkurenčné výhody. Začína sa to už na letisku a síce bezproblémovým boardingom. Cestovanie a s ním spojená honba za vlastným komfortom však v cestujúcich neraz prebúdza nižšie pudy. V márnej a nezdôvodniteľnej nádeji urýchlenia procesu sa tiesnia v rade boardingu skupiny 1. aj keď patria do 4. Po nalodení nasleduje súboj o opierku, prípadne spustenie sedadla do polohy ležmo ešte pred odletom. 

Aj ľudskej nekultúrnosti však možno predchádzať. Séria preventívnych opatrení je založená na nenápadných pošťuchnutiach (v ang. nudges), ktoré nabádajú cestujúcich k rozhodnutiam prínosným pre všetkých. Výskumy dánskeho behaviorálneho vedca Pelle Gulborg Hansena a jeho tímu, ktorí sledovali správanie pasažierov 500 letov na letisku v Kodani, ukazujú, že funkčné dizajnovanie priestoru lietadla, ale aj letiskových priestorov, ovplyvňuje správanie pasažierov. Bez ich vedomia a k lepšiemu. 

Tím zistil, že pre rýchly a bezproblémový boarding je dôležité, aby boli využité všetky miesta na sedenie.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite