Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Extrémne podmienky na cestách v Maroku: Nový MACAN nezaváhal ani sekundu

.tlačová správa .lifestyle

Niet snáď lepšej krajiny na testovanie nového Porsche MACAN ako je Maroko. Hoci sever Afriky nie je ešte taká exotika ako keby ste sa presunuli bližšie k rovníku, auto bolo skúšané surovými podmienkami každou minútou. Dokonale zladený stroj s nádhernou dizajnovou karosériou však počas celého putovania po Maroku nezaváhal ani na sekundu.

Extrémne podmienky na cestách v Maroku: Nový MACAN nezaváhal ani sekundu

počas štvordňového výletu po Severnej Afrike sme mali možnosť vyskúšať viacero modelov MACAN. Od dvojkolky/zadokolky až po verziu Turbo. Samozrejme, ak nemáte hlbšie do peňaženky, výber je jasný, MACAN Turbo. Avšak aj na dvojkolke sme bez zaváhania zvládli výstupy po piesočnatej ceste na náhorné plošiny púšte Agafay. 

Počas jázd sme vyskúšali viacero povrchov a aj rýchlostí. Vzhľadom k celkom dobrej kvalite ciest v tomto kráľovstve by sa pýtali aj vyššie povolené limity. V dedinách platí striktná štyridsiatka, inak treba zväčša dodržiavať rýchlosť 60 km/h.  Krásne asfaltky bez výtlkov sa núkali k otestovaniu zrýchlenia tohto plne elektrického vozidla a našťastie v odľahlých častiach mimo roztrúsených dedín nám to aj bolo dopriate. Oficiálne údaje z fabriky vravia o zrýchlení, pri najlacnejšej verzii len so zadným náhonom s výkonom 340 koní  z 0 na 100 o 5,7 sekundy. Verzia Turbo si však naozaj zaslúži toto pomenovanie, pretože na stovku sa dostanete už o 3,3 sekundy. Naša pocitová skúsenosť sedí s tým, čo sľubuje výrobca. Z rýchlosti asi 50 km/h sme po výraznom zošliapnutí plynového pedálu boli za asi dve sekundy na rýchlosti 150 km/h. S krátkodobým výkonom v režime overboost 639 koní sa niet čomu čudovať. Nový MACAN totiž stojí na vysokovýkonnej 800-voltovej architektúre so špeciálne vyvinutou 100 kWh batériou s novým chemickým zložením. V skratke, aj keď nový MACAN plne elektrický, je to stále Porsche so všetkým, čo k tejto legendárnej športovej značke patrí. 

Čo je však druhá strana mince je kvalita a účinnosť bŕzd. Práve Maroko je typické cestami pripomínajúce húsenkovú dráhu, čiže jazdíte z jedného horizontu na druhý. A za každým jedným sa môže, a často aj skrýva, nečakané prekvapenie v podobe motorky, ovce, túlavého psa či detí vracajúcich sa zo školy. Aj keď v januári neboli vysoké teploty, obloha bez obláčika a púštny vietor mierne ochladzoval, marockí školáci šliapali popri ceste z jednej dediny do druhej niekoľko kilometrov, čo sme im vôbec nezávideli. Pre nové Porsche MACAN však nebol najmenší problém v sekunde znížiť rýchlosť, čo výrazne zvyšovalo pocit bezpečnosti za volantom a jemne nás povzbudzovalo si opäť vyskúšať ten úžasný výkon elektrického motora. Technicky to umožňujú nové pohonné jednotky, ktoré poskytujú rekuperačný výkon až 240 kW, čo má za následok spomalenie približne 4,3 m/s², a podľa údajov z automobilky je možné zrekuperovať až 98 percent celkovej brzdnej energie, čo sme mali možnosť pocítiť na vlastnej koži. Celý pocit umocňuje systém Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) pre lepšiu ovládateľnosť v zákrutách. A to sa nám páčilo!

Na novom Porsche MACAN sa nám toho samozrejme páčilo omnoho viac. Hoci sa jedná o menšie SUV v porovnaní s modelom CAYENNE, pri jazde nemáte pocit nevýhody oproti väčším vozidlám. Naopak. MACAN je veľmi svižný, dobre reaguje na nepredvídané situácie, a čo sme ocenili najmä na úzkych marockých cestách, ľahko sa vyhnete kamiónu a to bez toho, aby ste spomalili či dokonca museli zastaviť na krajnici. 

Mimochodom, krajnice v Maroku takmer neexistujú. Asfalt je akoby len vyliaty a ako zatuhol, tak aj zostal. Pri rezaní zákrut či obchádzaní sme sa tak neraz ocitli o 20 centimetrov nižšie, na podloží piesku či ostrých kameňov. Ani v takýchto situáciách MACAN nezaváhal. Nepocítili sme žiadne prešmyknutie alebo trhnutie volantu. Auto drží na ceste ako prilepené a to aj vo veľmi ostrých zákrutách a pri vyššej rýchlosti. To všetko vďaka optimálnemu rozloženiu hmotnosti vďaka uloženiu batérie v podlahe a zároveň nízkemu ťažisku, ktoré stojí za lepšou stabilitou v zákrutách. Dokonalá tuhosť karosérie naviac dáva vyniknúť športovým jazdným vlastnostiam. Tie si na novom Porsche MACAN môže užívať plnými dúškami. 

Mimo krajníc si Afričania nerobia vrásky ani so značením pruhov. Za pár hodín sme pochopili, že na cestách platí jednoduché pravidlo. Koľko pruhov si na vozovke spravíš, toľko máš. Čo však bolo veľkými prekvapením, asistenčné systémy vozidla akoby zaznamenávali imaginárne delenie cesty a pri vyosení do protismeru, nám elektronika dala znamenie na návrat do svojho neviditeľného pruhu. 

Nové Porsche MACAN je tak vozidlo do mesta aj na neupravenú a divokú vozovku. Vo všetkých podmienkach odvádza veľmi spoľahlivý výkon, ktorý dopĺňal pôžitok z vyladeného interiéru aj extrémne pohodlných sedadiel. Každý milovník technológií si okamžite zamiluje 12,6 palcový displej a head-up displej s rozšírenou realitou. Porsche doprialo pre MACAN prehľad o jazde aj pre spolujazdca, ktorý môže sledovať mapu či vyberať tú správnu hudbu na vlastnom 10,9 palcovom displeji. 

Samozrejme, pred začiatkom každej cesty sme si nový MACAN párkrát obišli, aby sme sa doslova potešili krásnym dizajnom karosérie, veľmi dravých predných svetiel, ktoré sme mali zapnuté neustále a to nielen pre bezpečnosť ale aj pre ich vyšperkovaný dizajn. Delené LED svetlomety s vypuklou prednou časťou kapoty nad kolesami v štýle legendárneho modelu 911 totiž nikomu ani na chvíľu nedovolia pochybovať o tom, že sedí v Porsche. 

Veľkou otázkou, najmä v púšti, je dojazd vozidla. Maximálny dojazd pri základnej verzii Porsche MACAN je až 641 kilometrov, čo je faktor, ktorý vám dovolí naozaj veľkorysé cestovanie bez obáv. Vrásky na čele nám nerobilo ani nabíjanie elektrickej batérie. Skôr naopak. Po niekoľkohodinovej jazde, nám prestávka na tradičný mätový čaj a nabitie vozidla padla veľmi dobre. Nápoj ani nestačil poriadne vychladnúť  a mohli sme pokračovať v objavovaní tejto nádhernej divočiny. Za 12 minút sa totiž MACAN nabil o asi 40 percent. Oficiálne výrobca udáva rýchlonabíjanie parametrom z 10 % na 80 % za rekordných 21 minút. Dva nabíjacie porty sú umiestnené v zadných blatníkoch, čo výrazne uľahčuje manipuláciu pri nabíjaní. 

Celkovo je pocit z nového Porsche MACAN naozaj veľmi silný, očarujúci a musíme povedať, že aj prekvapujúci. To, ako si toto menšie SUV poradilo s naozaj náročnými podmienkami africkej púšte Agafay je dokonalým obrazom, že nemecká automobilka ponúka vo svojom portfóliu plne elektrické vozidlo vyladené do najmenšieho detailu. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite