Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pavol Maruščák: Väčšinou som sponzorom ja

.peter Bálik .kultúra .rozhovor

Už ako vysokoškolák začal s organizovaním koncertov, pred tridsiatimi rokmi založil hudobné vydavateľstvo Pavian Records a nakoniec otvoril legendárnu predajňu hudobných nosičov Dr. Horák na Medenej ulici v Bratislave. Pomohol k životu toľkým skvelým veciam, že bez jeho prínosu by svet slovenskej popmusic bol chudobnejší. Aktivitám spojeným s hudbou sa venuje dodnes. Pavol Maruščák.

Pavol Maruščák: Väčšinou som sponzorom ja BORIS NÉMETH

keď som robil článok o legendárnom festivale Čertovo kolo z konca 80. rokov, kde vystúpili rôzne alternatívne skupiny tej doby, Agnes Snopko mi povedal, že to bol tvoj nápad. Ako si sa na tom podieľal?

V podstate som to vymyslel. Agnes, s ktorým som v tom čase už spolupracoval, ma v projekte podporil a vzniklo spoločné dielo Čertové kolo. Inšpirácia prišla po medzinárodnej brigáde v Poľsku. V Krakove sme boli na koncerte punkovej skupiny. Postavili sme sa dopredu pred pódium, kapela začala hrať a fanúšikovia začali bláznivo tancovať. Prišlo mi to ako čertovo kolo, až neskôr som si uvedomil, že išlo o pogovanie. Myšlienka predstaviť slovenské a české kapely z alternatívy vzišla práve z tohto zážitku. V roku 1988 sme zorganizovali prvý ročník, kde sa vďaka Agnesovi podarilo spojiť rockovú scénu s výtvarníkmi. Vznikli neskutočne krásne maľby a celý festival mal úžasnú atmosféru. Bol to vyvrcholením práce VŠ klubu Mladá Garda, kde sme  boli vynikajúca partička. Aj vďaka pomoci kamarátov z Mladej gardy. Veci sme robili svojpomocne. Napríklad pódium. Nebolo to tak ako dnes, keď zavoláš a postavia ti ho. Naše pódium bolo postavené zo stavbárskeho lešenia. Celý čas sme tŕpli, aby nespadlo.

ako sa vám to podarilo zorganizovať? Na festivale hrali rôzne slovenské a české kapely zo šedej zóny, ktorým režim neprial.  

Nikto tomu nebránil:  Bez ladu a skladu, Dunaj, Laura a její tygři, Zóna A, Tublatanka... neboli zakázaní, ale v momente, keď sa celý proces rozbehol, eštebáci dostali strach. Na koncerte bolo veľa tajných, ktorí to celé nakrúcali. Dokonca neprišlo ani k zákazu názvu, lebo som to celé odôvodnil tým, že Čertovo kolo je tradičný ľudový tanec z Oravy. Celé som si to vymyslel, neviem o tom, že by niečo také existovalo, ale nikto nechcel potlačiť tradičné tance, lebo ľudová kultúra bola tá, ktorá sa za bývalého režimu potláčať nesmela (smiech). 

neprešlo vám to aj preto, že koncom 80. rokov sa doba uvoľňovala?

Áno, bolo to v období perestrojky. Režim už nevyvíjal sústredený tlak, veď v Prahe sa medzičasom uskutočnil festival Rockfest. Nikto z nás nebol preto predvolaný alebo vyhodený zo školy. Všetky kapely reálne fungovali, ani jedna nebola zakázaná. Pri druhom ročníku Čertovho kola som nebol, lebo ma nepustili z vojny. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite