Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

O čom mlčí Traktát Róberta Gála?

.anton Vydra .kultúra .knižnica

V literatúre existujú rôzne žánre písania. Poniektoré majú takú povahu, že ich možno len ťažko zaradiť k nejakej väčšej skupine. Skrátka, sú ojedinelé. Takým žánrom je aj písanie Róberta Gála, najnovšie v jeho Traktáte. Je to básnenie? Áno aj nie. Je to aforizmus? Nie taký, aký by ste čakali. Je to esej? Možno, ale len ako súbor mikroesejí.

O čom mlčí Traktát Róberta Gála? Róbert Gál: Traktát. Kordíky: Skalná ruža 2021.

dvadsaťsedem viac alebo menej rozvetvených úvah Róberta Gála tvorí knižku, ktorá sa otvorene – nielen názvom, ale aj kompozíciou – hlási k voľnej inšpirácii slávnym Logicko-filozofickým traktátom Ludwiga Wittgensteina, čiže knihou so svojráznym číslovaním a lapidárnymi vyjadreniami, ktoré na čitateľa pôsobia ako holé konštatovania, zbavené akejkoľvek malebnosti a zbytočných ornamentov. Gálova kniha sleduje podobný spôsob písania, no filozofické konštatovania a spinozovsky úsečné definície a axiómy nahrádza aforizujúcimi poetickými vetami.

Ak vám v našej kultúrnej oblasti chýbajú premýšľaví ľudia, tu si prídete na svoje, pretože Róbert Gál vám poskytne celú hŕbu podnetov na uvažovanie o tom či o tamtom. Veľa z jeho textov sa opakovane vracia k témam, akými sú čas, pravda, lož a omyl, začiatky a konce, trvanie, múdrosť alebo dokonca zrkadlá. Ako čítať takúto knihu?

očíslované myslenie

Gálove aforizujúce mikroeseje sú síce wittgensteinovsky očíslované, no to ešte neznamená, že sú previazané tak ako Wittgensteinov Traktát. V tom totiž existuje sedem základných viet a zvyšok sú ich rozvedenia. Takže veta 1 pozná „podvety“ 1.1 a 1.2, a „podveta“ 1.1 má zas „podpodvety“ 1.11, 1.12 a 1.13. Niekedy sa toto vetvenie vrství viac, inokedy menej. Dôležité je, že základné vety na seba nadväzujú: Prvá hovorí, že svet je všetko, čo je faktom. Druhá zas, že to, čo je faktom, je existencia stavov vecí. Tretia pridáva, že logický obraz faktov je myšlienka. Štvrtá spraví z myšlienky zmysluplnú vetu. A tak to pokračuje ďalej až k tajomnej siedmej vete, ktorá jediná nijaké ďalšie vetvenie nemá a ktorú mnohí dobre poznajú: „O čom nemožno hovoriť, o tom treba mlčať.“

Touto štruktúrou sa riadi aj Gálov Traktát, no bez základných viet. Začína vždy „podvetami“: 1.1 a tak ďalej. Jedinou základnou vetou je jeho posledná, dvadsiata siedma: „Filozofia nie je na to, aby nám dávala myšlienky, ale na to, aby nás učila myslieť.“ Prečo tu chýbajú základné vety a ostali tu len ich vrstviace sa rozvíjania? Neznamená to hneď, že na to spisovateľ pozabudol alebo že si túto okolnosť u Wittgensteina nevšimol. Základné vety tu predsa mohli ostať zamlčané zámerne a plniť tak rolu hádanky, pri ktorej musí čitateľ prísť na to, čo je fundamentálne tvrdenie, ktoré ostalo nevyslovené, no ktoré rozvíja ďalší text. Posledná veta potom rámcuje zmysel čítania tohto viac poetizujúceho než filozofujúceho textu.

No kde tu nájsť hranicu medzi filozofiou a básnením, keď mottom knihy sú samotné Wittgensteinove slová (no už neskoršie, z roku 1934), že filozofia by mala byť vlastne iba básnením? A čo si máme pod tým „Philosophie dürfte man eigentlich nur dichten“ vôbec predstaviť? Že filozofia podobne ako poézia iba čosi naznačuje? Že sa musí vzdať nároku vyslovovať nejaké vedecky relevantné pravdy? Že jej jazyk sa ocitá v oblasti mystického vyjadrovania, ktoré viac mlčí, než hovorí? Že si filozof musí dobre rozvážiť, aká bude forma toho, čo chce napísať a že jeho text by mal mať štruktúru básnického textu, ktorý stimuluje druhého premýšľať, no sám nie je kompendiom zvrchovaných právd? Práve kdesi tu sa otvára možnosť, ako čítať Gálovu knihu.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite