Rytieri spravodlivosti. Náhody neexistujú (?)

.danka Sláviková .kultúra .kritika

Severský film, to nie sú iba eposy z permafrostu. Režisér Anders Thomas Jensen najnovším filmom Rytieri spravodlivosti v hlavnej úlohe s Madsom Mikkelsenom dokázal, že severská kinematografia je vtipná, mierne tragická, inovatívna, magická a najmä svieža.

Rytieri spravodlivosti. Náhody neexistujú (?) ANDERS OVERGAARD/TRUSTNORDISK Nicolas Bro, Lars Brygmann, Nikolaj Lie Kaas a Mads Mikkelsen v dánskom filme Rytieri spravodlivosti, 2020.

sychravé počasie, zima, tmavé izby, z ktorých sa  spoza okien odrážajú malé svetielka. Pandémia opäť zavrela kiná a prinútila nás všetko sledovať z malých obrazoviek u nás doma. Distribúcia filmov sa však nezastavila a zdá sa, že ju nezastaví nič. Koncom januára sa v online priestore uskutočnil festival Scandi, ktorý okrem iného predstavil výborný film režiséra Andersa Thomasa Jensena Rytieri spravodlivosti. Aj týmto filmom Jensen dokazuje, že kvalitná európska kinematografia a festivalová distribúcia je aj v čase masívnej expanzie svetového filmu na online platformy rovnako kvalitným produktom ako produkcia filmových veľmocí.

Čo je to náhoda? Zvykne sa hovoriť, že náhody neexistujú. Znie to totiž veľmi rozumne, ak si predstavíme, že svet má istý systém a je ovládaný akousi vyššou mocou, ktorá si dáva záležať na tom, aby sa naše sny plnili a životné linky, ktoré sa pretnúť mali, sa vždy pretli. Rytieri spravodlivosti sú experimentom, ktorý sa pýta, či náhody skutočne nie sú, pretože ak by náhody neboli, za všetkým by čosi stálo, za všetko by bolo možné kohosi a čosi viniť. A ako ľudia máme očividne veľmi silnú túžbu dopátrať sa k podstate vecí. Je to však správne? Má každá vec svoju podstatu? Svojho vinníka? Je nazeranie cez ratio jediným spôsobom, ako skúmať svet?