Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovensko pozastavuje prvé dávky AstraZenecy. Ministerstvo zdravotníctva zvažuje viaceré alternatívy

Seriálové aktuality bodka sk

.martin Boszorád .kultúra .seriál

Slovenskosť či neslovenskosť v slovenských seriáloch môžeme chápať rôzne. Obsahovo i formálne. Provenienciou i povahou. Ako v tomto svetle obstoja seriálové novinky aj pokračovania osvedčených titulov?

Seriálové aktuality bodka sk PRESSFOTO TV JOJ Tomáš Maštalír ako major Tibor Maxovský a Ján Koleník ako major Norbert Višváder v tretej a finálnej sérii seriálu Za sklom, ktorá je inšpirovaná vraždou novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice.

keď v pilotnej epizóde najnovšieho seriálu TV Joj Hrobári postava Júlie Horváthovej sledovala svojho manžela Tibiho, ako kope hrobovú jamu, vyslovila repliku: „Normálne cítiš tú atmosféru smrti, keď sa naňho dívaš.“ Keď sledujem aktuálne dianie na slovenskej seriálovej scéne, tiež cítim hlavne tú atmosféru smrti. Vďakabohu a bohužiaľ zároveň.

čím nás kŕmia slovenské televízie

Jeseň sa v súvislosti so slovenskými seriálmi nesie predovšetkým v duchu základných seriálových princípov, teda v duchu nadväzovania, respektíve pokračovania. Markíza hneď v prvých septembrových dňoch uviedla nové série Oteckov, Susedov a Sestričiek, ale aj jubilejnú desiatu sériu Hornej Dolnej. Konkurenčná Jojka vypustila do sveta druhú sériu Ministrov, aby predĺžila rezonanciu Karikovej literárnej a Bebjakovej filmovej Trhliny v podobe rovnomennej dvojdielnej minisérie. A po tretí raz – možno naposledy – divákov odprevadila do sveta Za sklom.

Ako pri jednotvárnej strave, aj v prípade pokračujúcich či nadväzujúcich seriálov hrozí, že sa človek toho či onoho obje, nech už je to akokoľvek výdatné či gustiózne. Nateraz sa zdá, že v Jojke sú si tejto elementárnej axiómy v porovnaní s Markízou vedomí viac, keďže divákom v rámci jesenného seriálového menu naservírovali aj dve novinky – Delukse a Hrobárov. Zatiaľ čo Delukse sa pod „de luxe“ pozlátkou nápadne ponáša na mäso len ťažko identifikovateľného druhu bez farby, chuti a zápachu ako zo školskej či nemocničnej kantíny, Hrobári sa otvorene hlásia k tomu, že dátum spotreby je, podobne ako vek – aj ten v čase smrti – len číslom. Zasýtiť však dokážu obe novinky. Prinajmenšom načas a najmä vtedy, ak je divák ochotný prijať za svoju filozofiu, že je, aby žil, a nie že žije, aby jedol. Alebo ak je ochotný vidieť priestor za sklom pomyselného seriálového pohára slovenskej výroby poloplný, nie poloprázdny.

viete, čo je to koncepť?

Projekt Delukse sa už v rámci promokampane snažil potenciálnych divákov nalákať na logline seriálu, teda akýsi slogan vystihujúci ťažisko deja, v znení: „bláznivé príbehy hotela, v ktorom by ste chceli bývať, ale rozhodne nie pracovať“. Prostredie luxusného hotela mohlo prinajmenšom v našich končinách pôsobiť ako prísľub nevšednosti. Lenže ďalšie slovo obsiahnuté v logline Delukse neveštilo nič dobré a oprávnene vyvolávalo skôr ostražitosť či priamo skeptickosť. Prívlastok „bláznivé“ toho totiž môže predznamenávať až priveľa a z toho všetkého len málo pozitívneho. Príbehy z pera Ivana Holuba a Petra Matulíka, ktorí majú na svedomí námet a storyline seriálu, naozaj pôsobia bláznivo – bláznivé ako zbavené zmyslov a bláznivé ako počasie, teda premenlivé či nestále. S ohľadom na fundamentálny charakter seriálu je však veľkým problémom to, že zatiaľ čo prívlastok „bláznivé“ je v súvislosti s príbehmi Delukse do istej miery namieste, o prívlastku „vtipné“ sa to isté povedať, bohužiaľ, nedá.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite