Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Čierna a biela: z Moskvy až do New Yorku

.anton Vydra .kultúra

Kazimir Malevič je jedným z apoštolov moderného umenia, ktoré zrodilo dvadsiate storočie. Poviete si: Namaľovať čierny štvorec – to má byť výkon? Alebo biely štvorec na bielom pozadí? Vedia tí moderní umelci vôbec tvoriť?

Čierna a biela: z Moskvy až do New Yorku Tretyakov Gallery/wikimedia

suprematizmus. Už samo toto slovo odstrašuje. Abstraktné umenie, ktoré sa otočilo chrbtom ku klasickej maľbe, volalo po nových ideách. Jednou z nich bolo aj volanie po nadvláde (supremacy – odtiaľ ten názov) čistej formy, čistej geometrie, ktorá má dominovať umeleckej tvorbe. Kazimir Malevič patril medzi pionierov tohto suprematizmu. 

Malevič sa narodil v Kyjeve a jeho rodičia boli Poliaci. Ukrajinci ho dodnes pokladajú za ukrajinského maliara, väčšina sveta za ruského (keď mal tridsať rokov, presťahoval sa natrvalo do Moskvy), a Rusi (niektorí) ho stále majú dokonca za sovietskeho umelca. Vyberte si.

rozhodujúci je materiál

V jednom zo svojich – neraz dosť bizarných – textov sa Malevič ostro pustil do Michelangela Buonarrotiho, veľmajstra renesančnej tvorby. Malevič obvinil Michelangela zo škrobenosti a násilia spáchaného na „kuse nádherného kameňa“ – na mramore, z ktorého renesančný umelec vytesal svojho Dávida. Zhanobený mramor už vraj nikdy neukáže svoju skutočnú krásu: „Z mramoru treba vytvárať formy, ktoré by vyplývali z jeho vlastného tela, a vytesaná kocka alebo iný tvar sú cennejšie než akýkoľvek Dávid,“ rozhorčoval sa Malevič.

„Čierny štvorec je okno, za ktorým je temnota odpoveďou.“ 

Umenie, ktoré znetvorovalo materiál tým, že do nich umelci vkladali svoje vlastné formy, vzbudzovalo uňho pohoršenie. Dnes by Malevič našiel mramorových kociek vytvorených najrozličnejšími dizajnérmi toľko, že by, hádam, aj pozmenil svoje slová o tom, že toto má byť ten čistý tvorivý akt, ktorého sa jeho suprematizmus tak dovolával. No pozrime sa na to, čo s tým robil on.

V roku 1915 vytvoril obraz, ktorým šokoval umeleckú verejnosť: Čierny štvorec. Na tom obraze v podstate nie je nič, je to naozaj len čierny, trochu fľakatý štvorec. Ak ho chcete vidieť na vlastné oči, nech sa páči, treba ísť do Moskvy, do Treťjakovskej galérie. Tam ho nájdete. Malevič mal k obrazu veľmi osobný vzťah a – ako tvrdia niektorí odborníci na jeho život a dielo – vešal ho vždy do rohov podobne, ako si pravoslávni veriaci v Rusku zvyknú doma vešať ikony s Ježišom Kristom, Bohorodičkou alebo svätými. Tak to vlastne urobil aj na prvej výstave, na ktorej obraz visel: v Petrohrade na výstave futuristického umenia v decembri 1915. Je však Čierny štvorec ikona?

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite