Film Kafarnaum: Dvaja malí muži v meste

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Čo človeku prvé napadne, keď sa povie Kafarnaum? Osada pri Galilejskom jazere. Rybári. Biblia. Kristovo kázanie v miestnej synagóge. Dnes dôležitá zastávka pre turistov obchádzajúcich slávne body v Izraeli.

Film Kafarnaum: Dvaja malí muži v meste filmforum.org

jednotlivé dohranata otesané kamene vykopávok, nasnímané z vtáčej perspektívy, pripomínajú celé domy halabala roztrúsené po zemi.

Jedna z etymologických verzií pôvodu slova kafarnaum vysvetľuje jeho význam takto: miesto, kde sú neusporiadane zhromaždené objekty. Istotne preto v Spojených štátoch premietajú film Kafarnaum libanonskej režisérky (ale aj scenáristky a herečky) Nadine Labaki aj pod názvom Chaos. Film, ktorý láme divácke srdcia a zbiera ocenenia (Cannes, nominácia na Oscara v kategórii cudzojazyčnej, mnohé ďalšie).

Nadine Labaki, súdiac podľa rešerša vykonaného na nete, svoju najnovšiu snímku oproti predchádzajúcim pritvrdila dramaticky, sociálne, atmosférou. (V debute Karamel rozpráva príbehy štyroch spolupracovníčok z kozmetického salónu, v komediálne ladenom filme A čo teraz? zas opisuje snahu obyvateliek jednej dediny, moslimiek aj kresťaniek, obrusovať nábožensky zafarbené kohútie snahy svojich partnerov.) Nadine Labaki vo svojich filmoch aj hráva. V Kafarnaume konkrétne postavu právnej zástupkyne hlavného hrdinu Zaina, približne dvanásťročného chlapca z chudobnej štvrte. Tentoraz „približne“ neznamená recenzentský odhad veku, sám Zain nevie presne, koľko má rokov, nevedia to ani jeho rodičia, ani úrady. Zain vlastne oficiálne akoby vôbec nejestvoval.

môže byť Boh, keď trpia deti?

Kanadský psychológ Jordan B. Peterson v jednej z úvodných prednášok k sérii ďalších o starozákonnej knihe Genezis v súvislosti s často vyčítavo či rozhorčene položenou otázkou, či môže byť Boh, keď je toľko zla na zemi, hovorí zaujímavú vec. Ľudský mozog je psychologicky (vďaka evolúcii?) uspôsobený na dvojaké zvládania kritických situácií prichádzajúcich zvonka. Na zvládanie tých, ktorých pôvodcom je neosobná katastrofa – cunami, choroba a pod., je podstatne lepšie vybavený než na zvládanie tých, ktorých pôvodcom je konanie iného človeka – zrada, útok... Odjakživa vieme, že na prírodu a osud sa celkom spoľahnúť nemožno, na človeka sa chceme spoliehať v každej chvíli, medziľudská dôvera podopiera život, jej naštrbenie ho zráža na kolená zničujúco osobným spôsobom.