Prázdne zákulisie

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Niekedy písať recenziu znamená musieť vstupovať do tvorivých a mentálnych svetov, ktoré sú kritikovi celkom cudzie. Ako nebyť slonicou v porceláne, a pritom posudzovať to, čo je človeku na hony vzdialené? Ako skrátiť dištanc, čo ma delí od Backstageu?

samozrejme, je tu aj iná otázka: Prečo by sa mal ten dištanc skracovať, prečo by sa malo k filmu približovať? Odpoveď: Lebo som presvedčená, že si nájde svoje mladučké (12) násťročné (13, 14, viac nie) publikum, a to je cieľová skupina v priestore kinematografickom pomerne obchádzaná, nútená loviť buď vo vodách určených pre starších alebo prijať rozprávanie detských filmov, hoci predsa – tak sa jej zdá – z plienok už dááávno vyrástla.

Teda Backstage. Nový slovensko-český film Andrey Sedláčkovej, ktorej snímka o dopingových praktikách vo vrcholovom športe osemdesiatych rokov minulého storočia Fair play pomerne nedávno (2014) vzbudila pomerne pozitívne ohlasy. Niečo sa opakuje – mladí „fyzicky pracujúci“ hrdinovia uprostred „zlotrilého“ sveta vybudovaného a spravovaného dospelými. Ideály narážajúce na realitu.

Vstup do deja je dynamický. Kdesi pod Tatrami a pod holým nebom sa odohráva energický súboj dvoch tanečných zoskupení, trošku démonicky pôsobiaci Muertas proti o niečo hravejším West Coast Crew, našim hrdinom. Práve ich si po súťaži odchytí producent a ponúkne im účasť v kastingu na veľkú, vlastne medzinárodnú  televíznu dance show. Buddy, Mary, Foxy, Brko a ďalší môžu začať snívať svoj veľký sen o sláve a úspechu. A musia prekonávať ťažkosti, zháňať prachy, nájsť si priestor na prípravu, nahradiť zraneného Blacka nerozprávajúcim železničným výpravcom Hugom... Onedlho tu už máme Prahu, zemité povrchy vecí vystrieda nablýskanosť a trblietavosť, vystupovanie po súťažnom rebríčku čoraz vyššie znamená pre členov West Coast Crew prehlbujúce sa partnerské nesúlady vnútri súboru, čoraz prudšie konflikty normálnosti a šoubiznisu, jednotlivé zápletky majú obnažovať charaktery konkrétnych postáv.