Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Päťdesiatročný tulák

.peter Bálik .kultúra

Na začiatku bol bluesman Muddy Waters a jeho skladba Rollin‘ Stone. Po nej sa neskôr pomenovali The Rolling Stones. Potom prišiel Bob Dylan, ktorý zložil hit Like A Rollin‘ Stone. A  mladý novinár Jann Wenner sa potom inšpiroval svojimi obľúbencami a nazval svoj časopis Rolling Stone.

Päťdesiatročný tulák TOPFOTO/PROFIMEDIA Jann Wenner, zakladatel a najvýraznejšia tvár Rolling Stone, rok 1969.

minulý rok časopis Rolling Stone oslávil päťdesiat rokov existencie, ale napriek tomu, že tento časopis bol dlhé roky vlajkovou loďou americkej hudobnej žurnalistiky, nie je teraz veľa dôvodov na radostné oslavy. Jubileum len podtrhlo známy fakt, že toto periodikum už nemá veľký vplyv. Náklad časopisu padá, strán ubúda, formát sa stále zmenšuje. To všetko zaklincovala správa, že šéfredaktor Jann Wenner, ktorý stojí v čele časopisu od jeho začiatku, predal nedávno svoj podiel, a tak Rolling Stone zostal bez pána. Končí sa tak definitívne príbeh hudobného periodika, ktoré desiatky rokov nielenže pomáhalo formovať vkus mladých ľudí, ale menilo aj tvár americkej žurnalistiky? 

žiak a mentor

Na Netflixe sa nedávno objavil dokument Rolling Stone: Stories From The Edge, ktorý opisuje bohatú históriu tohto rokenrolového média. Samozrejme, ono nemohlo vzniknúť inde než v San Franciscu, ktoré bolo v polovici šesťdesiatych rokoch domovom hipíkov a bítnikov, ako aj miestom dôležitých spoločenských zmien. Medzi nimi sa pohyboval mladý novinár a hudobný nadšenec Jann Wenner. Nespokojný študent, ktorý práve opustil Kolumbijskú univerzitu, vycítil, že na trhu chýba periodikum reflektujúce nový zvuk. Oficiálne periodiká sa mu zdali konvenčné a fanziny príliš amatérske, aby zachytili spoločenské zmeny v USA, kde jednu z hlavých úloha hrala hudba. 

„Málokto si vie predstaviť, že Rolling Stone ešte vyjde zo svojho tieňa.“      

Na rozbeh časopisu si požičal od svojich zámožných rodičov, no kľúčové bolo to, že na svoj projekt zlákal uznávaného džezového kritika Ralpha J. Gearsona. Medzi nimi bol síce tridsaťročný rozdiel, ale dobre si rozumeli. Zatiaľ čo Wenner doniesol do časopisu náboj a energiu, Gearson mu dal kredibilitu. Na scéne mal takú autoritu ako u nás Jiří Černý. Písal doslovy na obaly platní, robil rozhovory s najväčšími menami svetovej popmusic od The Beatles cez Boba Dylana až po Joan Baezovú, ale vo svojej generácii kritikov sa cítil osamelý. „Bol som smutný, že moji priatelia nepociťujú moje nadšenie zo súčasnej hudby Skôr ňou pohŕdali, no ja som v nej videl niečo veľmi dôležité. Ak chcete zostať nažive, musíte byť otvorený,“ povedal neskôr. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite