Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kde bolo, tam bolo, nie je

.michaela Mojžišová .kultúra .kritika

„Možno svet zachrániť pred patriarchálnou chamtivosťou alebo pred zlatom vykúpeným krvou?“ – pýta sa režisér Daniel Kramer v bulletine k najnovšej opernej produkcii SND, Sadkovi od Nikolaja Rimského Korsakova. Svojou inscenáciou si dáva odpoveď. Nemožno.

nikolaj Rimskij-Korsakov skomponoval šestnásť opier, väčšinu z nich na fantazijný rozprávkový námet. Opera-bylina Sadko (1897) je príbehom ruského guslara túžiaceho vymaniť sa z rodného Novgorodu. Spoluobčania ho nechápu a pobúrení jeho túžbou po nových svetoch ho vyženú z mesta. Sadkov spev však očarí dcéru morského cára Volchovnu, ktorá mu umožní realizovať jeho sny. Sadko opúšťa manželku Ľubavu a v spoločnosti druhov dvanásť rokov križuje moria. Nahromadí veľký majetok, no keďže po celý čas neplatil dane morskému cárovi, takmer ho to stojí život. Zo šlamastiky ho vyslobodí zásah „deus ex machina“. Zjavenie starého bohatiera ukončuje vládu morského cára a Volchovne prikáže stať sa riekou, ktorá spojí Novgorod s morom, čím mestu prinesie prosperitu. Sadko sa vracia k vernej Ľubave a rodáci ho oslavujú ako svojho hrdinu. 

ultramoderná neromantická rozprávka

U amerického režiséra Daniela Kramera, súčasného riaditeľa English National Opera, sa však romantickej rozprávky nedočkáme. Jeho inscenácia, ktorú SND pripravilo v koprodukcii s Flámskou operou v Antverpách a Gente, je politicky angažovaným obrazom chamtivej patriarchálnej spoločnosti. Tá brutálne potláča každý „iný“ názor, ženy považuje za nástroj na uspokojenie mužských potrieb (jedla, pohodlia, sexu) a pre svoj prospech nehanebne drancuje prírodu. A žiadne nádeje – ani vizionár Sadko nie je onakvejší. Barového speváka vyháňa z domova skôr ctibažnosť než vznešené ideály, k manželke sa správa ako chrapúň, morskú princeznú Volchovnu podlo využije a napokon zabije. Spoza scény znejúci amplifikovaný hlas starého bohatiera (u Rimského-Korsakova ide o autonómnu postavu), ktorý v predposlednom šiestom obraze posiela morskú ríšu do zabudnutia, patrí v bratislavskej inscenácii Benátskemu hosťovi. Či už to mal byť režisérsky zámer alebo úsporný ťah divadla, ako pointa to nie je zlé. Veď práve on zlákal Sadka a jeho druhov za obchodmi do Benátok, keď umne zostaveným reklamným spotom so zábermi na luxusný tovar, striekajúce šampanské, prskajúce ohňostroje a užívajúci si milenecký pár porazil konkurentov lobujúcich za svoje destinácie. Varjažský hosť vyľakal Novgorodčanov zábermi na utečencov vynárajúcich sa z mora na gumených člnoch, Indický hosť zase pokazil idylické snímky krásnej architektúry a ešte krajších žien pohľadom na hladné deti, smutne sa prehrabávajúce v smetisku. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite