Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Šesťkrát Pospiš a Sillay

.peter Bálik .kultúra .hudba

V bývalej budove internátu, kde kedysi bývali kubánske robotníčky, je nahrávacie štúdio. Na stene nás víta Bowie, Rolling Stones i Hendrix. Na zemi sú rozložené nástroje a orientálne koberce. Vitajte v raji dvoch hudobníkov a producentov Roberta Pospiša a Martina Sillaya.

Šesťkrát Pospiš a Sillay BORIS NÉMETH Robert Pospiš a Martin Sillay v štúdiu Real Music House.

dvojica bratislavských hudobníkov Robo Pospiš a Martin Sillay dala o sebe vedieť v roku 2013 albumom Doba. Hoci išlo o ich najznámejší a najúspešnejší album, nikdy s týmto materiálom nevyšli na turné. Namiesto toho sa pustili do ďalších projektov, ktoré nijako nesúviseli s tými predošlými. Ich diskografia preto na prvý pohľad nedáva zmysel. Sú tam pesničkové albumy, vážna hudba, ale aj šialené experimenty. Celkovo ich však spája láska k hudbe a odvaha pustiť sa do miest, kam vkročí len málokto. 

Okrem toho sa dvojica producentsky podieľala na mnohých ďalších nahrávkach. Pod ich značkou Real Music House vyšlo doteraz takmer 50 cédečiek. „Nie sme typ štúdia, ktoré berie všetko. Máme zásadu, že robíme len s ľuďmi, ktorí sú nám sympatickí. Mnohé z tých projektov tak majú aj otlačok z nás,“ vysvetľujú Robo Pospiš a Martin Sillay, s ktorými si .týždeň sadol, aby prebral dôležité míľniky v ich hudobnej kariére.     

pospiš/Sillay: Príchody odchodov (2010)

Dvojica začínala v skupine Peoples. Mali byť hviezdami slovenského poprocku, no osud ich zavial inam. Prvý pesničkový album. 

Martin: Mal som kapelu, začínali sme v garáži a hrali inštrumentálky, ale rýchlo sme zistili, že  potrebujeme speváka. Vystriedali sa všelijakí nespeváci, až nakoniec prišiel mladý chalan. Bol to Robo. Mal dlhé vlasy a tričko s nápisom Tublatanka. Poprosili sme ho, aby niečo zaspieval, na čo povedal, že spievať nebude, že sa prišiel iba pozrieť, či vieme hrať. Asi sa mu to páčilo, lebo prišiel aj na ďalšiu skúšku s mikrofónom.

Robo: Mal som sedemnásť. Vtedy som spieval v hardrockovej skupine Planet Caravan v tých najhorších krčmách. Keď si niečo zle zaspieval, napríklad The Doors, vyliali mi pivo na hlavu. V krčmách sú totiž odborníci na všetko. Bolo to drsné. Niekedy sme hrali aj 33 skladieb za noc. S Martinom sme sa neskôr stretli v skupine Peoples. Vyhrali sme súťaž Coca-Cola Popstar, ale dlho sme ako kapela nevydržali. Rozpadli sme sa, nie v dobrom, ale nakoniec som zostal ja s Martinom. Vtedy sme spravili náš prvý album Príchody odchodov. 

Martin: Zistili sme, že nepotrebujeme na hudbu ostatných. Vystačili sme si dvaja. Pre nás to bol dôležitý album, aby sme tvorili ďalej.

janko Lehotský: Sám (2010)

Prvá produkcia dvojice Pospiš/Sillay a rovno sólový album niekdajšieho lídra Modusu. 

Robo: Ako novinár som robil rozhovor s Jankom Lehotským. Bol som dosť drzý. Nepáčili sa mi jeho posledné albumy, mal som pocit, že nevyužívajú jeho potenciál. Navrhol som mu, že ho budeme produkovať. A on do toho išiel. Rozhodli sme sa, že ho budeme nahrávať samého s klavírom ako Rick Rubin Johnnyho Casha. On chcel kapelu, ale po štvrtej pesničke sa mu tento prístup začal páčiť. Robili sme to asi rok. Lehotský napísal stovky skladieb. Vybrali sme tie, ktoré sa nám zdali dobré s tým, že tam nebudú prevarené veci ako Veľký sen mora, ale pesničky, ktoré odzrkadľujú cestu jeho životom. Ten album mám veľmi rád. Myslím si, že je veľmi nedocenený. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite