Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ktorý film urazil vaše povolanie?

.elena Akácsová .kultúra .film

Keď sa vo filme objaví postava s našou profesiou, alebo sa odohráva v prostredí, ktorému dobre rozumieme, ozve sa v nás odborník a hneď vidíme chyby, zjednodušenia i klišé. Mnohé filmy nás naštvú, len niektoré naopak, naše profesné ego pohladkajú. Ktoré to sú?

Ktorý film urazil vaše povolanie? EL COMERCIO DE PERÚ/NEWSCOM/PROFIMEDIA Dr. House, fešák, trochu cynik, to sa v tejto profesii nosí. Ale liečiť systémom pokus-omyl, to sa nerobí ani v tej najposlednejšej nemocnici.

daniel Baláž, hudobný redaktor

Za rozhlasových DJov sa, myslím, nemôžem veľmi sťažovať. Buď po nás idú „úchyláci“, alebo sme sami nervovo labilní, alebo sme fantastickí ako Robin Williams v Good Morning, Vietnam! (B. Levinson, 1987).

tomáš Čejka, zoológ

Niežeby ma to nejako špeciálne urážalo, ale je mi smiešne filmové klišé o „priblblom“ entomológovi, ktorý freneticky a často neúspešne naháňa hmyz pomocou extrémne malej sieťky, ktorou by nechytil ani chorého komára. V 90 % prípadov naháňajú motýle, akoby ani iný hmyz neexistoval. Klasickými prípadmi sú motýľkár z Vinnetoua (H. Reinl, 1963) alebo Květuškin starý otec z filmu Adéla ještě nevečeřela (O. Lipský, 1977).

eva Čobejová, redaktorka .týždňa

Vážim si film Únos (M. Čegel-Solčanská, 2017) za tému, ktorú priniesol, a najmä v ideálnom čase. Ak mi však niečo prišlo smiešne, tak postava novinárky, ktorá je vlastne akoby hlavnou postavou. Občas som sa musela aj zasmiať. A to som ten mečiarizmus prežila v denníku SME, takže čosi o tom, ako sa vtedy v novinách fungovalo, aspoň tuším.  A dobrý príklad? Všetci prezidentovi muži (A. Pakula, 1976), to sa dalo.

tomáš Němeček, novinár a právnik

Jako novináři mi obě požadované emoce poskytl State of Play (K. Macdonald, 2009, ve slovenských kinech se promítal pod názvem Na odstrel). Russell Crowe coby veterán pátrací žurnalistiky si nenahrává klíčové rozhovory, ale šmudlá si je tužtičkou do notýsku nebo ani to ne (!). Začíná psát obrovský otvírák těsně před uzávěrkou (!) a navíc mu ještě dá mizerný titulek, protože mu to nikdo nerediguje... Ale i když jsem film nahlas komentoval z šesté řady, přece jen jsem se na závěr dojal. To když z tiskárny vyjíždějí balíky čerstvých vydání – na důkaz, že papírové noviny pořád dokážou měnit svět. Kdyby mi dnes bylo znovu osmnáct, znovu bych se chtěl stát novinářem. 

Jako právníkovi se mi celkem líbil Hořící keř (A. Holland, 2013). Tak dlouho jsem psal, že kdykoli v českém/slovenském filmu vstoupí na scénu advokát, je to figura podlá, hrozivá nebo aspoň směšná... až najednou Táňa Pauhofová hraje advokátku Palachovy matky. Až na scénu s předáním obsílky je to dobré. Jako místní zastupitel na nejnižším stupni jsem si zvykl, že v českých/slovenských filmech jsou místní politici zpravidla zobrazováni jako úplatkáři, hlupáci nebo kašpaři. Chybí tu něco jako dánský seriál Vláda (2010, v originále Borgen), který politiku ukazuje prostě jako povolání. Třeba bychom se pak stali Dánskem...

fero Gyárfáš, informatik a kinofil

Filmy, v ktorých geniálni hackeri v priebehu minút vnikajú do najstráženejších počítačových sietí, ma ako informatika nerozčuľujú. Práve naopak, zdôrazňujú tajomnú, šamanskú, povahu nášho povolania. Nie je to síce pravda, ale poteší... „Vyrušuje“ ma rozšírená ilúzia (aj medzi samotnými hackermi), že preniknúť do zamknutých počítačov je gentlemanský zločin. Ako veľmi to nie je pravda, ukazuje nemecký hackerský thriller 23 (H. Schmid, 1998).

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite