Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ocenenie Biela Vrana za rok 2017 bolo udelenéZuzane Hlávkovej s Pavlom Szalaiom, ktorí sa postavili podozrivým praktikám na ministerstve zahraničia, Štefanovi Strakovi za prácu s Rómami a ochranárovi Erikovi Balážovi.

98 percent

.filip Olšovský .kultúra .zásah

Začína sa to ako plnohodnotné vysokorozpočtové sci-fi. Hneď v prvej časti zo sveta v jeden moment zmiznú dve percentá ľudí. Bez varovania či akéhokoľvek vysvetlenia a bez ohľadu na vek, pohlavie či štátnu príslušnosť.

98 percent © HBO Lefotvers filozofujú o viere, oddanosti a pravde. Carrie Coon a Christopher Eccleston (Leftovers 2014).

odrazu sú preč, matky zo sekundy na sekundu prichádzajú o deti, obchody sú bez predavačov a dve percentá áut na cestách bez šoférov. Zvyšných 98 percent sa prvotnom šoku snaží zareagovať, no nevie ako.

Leftovers (Pozostalí) sa vo svojich troch sériách venujú práve tej reakcii. Nikdy sa poriadne nedozvieme, čo spôsobilo pôvodný sci-fi moment, ani prečo zmizli práve tí (a toľkí), ktorí zmizli. Pretože Leftovers sú akýmsi seriálom druhej generácie – odpovedajú skôr na otázky, ktoré napadnú skúsenejším seriálovým a filmovým divákom, než na tie klasické. Teda nie, ako na zásah zhora zareaguje americký prezident, čínska armáda alebo vesmírny superhrdina. 

Naopak, čo na náhle zmiznutie hovorí komunita v zapadnutom mestečku, čo to robí s miestnou cirkvou a kde nachádzajú útechu tí, ktorí asi nikdy nezistia, kam odišli ich blízki?

Kde nachádzajú útechu tí, ktorí asi nikdy nezistia, kam odišli ich blízki? Carrie Coon (Leftovers 2014).© HBOKde nachádzajú útechu tí, ktorí asi nikdy nezistia, kam odišli ich blízki? Carrie Coon (Leftovers 2014).

Leftovers sú skvelí najmä v tom, ako v každom ohľade kašlú na divácke zvyky. Ich hlavný tvorca, scenárista a producent Damon Lindelof si už užil výpravných drám (stál za známym seriálom Nezvestní), a preto si komornú slobodu v Leftovers náramne užíva. Dramatické scény sú sprevádzané popovými vypaľovačkami, postavy stvárajú úplne neočakávané kúsky a keď má prísť začiatkom druhej i tretej série k vysvetleniam udalostí z predošlých dielov, Lindelof radšej celý dej premiestni na úplne iné miesto.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

prihlásiť predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite