Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Priveľa beznádeje

.milo Juráni .kultúra .kritika

Posledné sezóny si zvykáme, že Slovenské národné divadlo sa neriadi zákonmi trhu ani diváckeho dopytu. Napriek tomu dokáže do svojich sál nahnať potrebné davy. Robí to šarmantne, taktikou marketingového šachistu.

divákom SND odovzdáva výhradne to, čo vedenie činohry a dramaturgovia pokladajú za dôležité. Texty na objednávku sú tézovité i príliš literárne, ale prevrátená rovnica funguje. Dôležitú úlohu pritom zohráva moment prekvapenia. Očakávanie. Napríklad zahraničný režisér, ktorý inscenuje pôvodnú slovenskú predlohu, alebo, ako to bolo v prípade Pétera Esterházyho i Bernhardta Studlara, zahraničný dramatik, ktorý píše text špeciálne pre SND.

studlar aka Schnitzler

Rakúsky dramatik Studlar nepatrí k hviezdam nemeckej jazykovej oblasti, ktoré chrlia text za textom. Oproti autorom ako Dea Loher, Roland Schimmelpfenniga či Elfriede Jelinek pôsobí ako lenivejší brat. Túžba po nepriateľovi na objednávku SND však naznačuje, že to nemusí byť na škodu. Ako v predošlých hrách, aj tu sa do centra jeho pozornosti dostáva človek vychýlený z rovnováhy. Modelová vzorka frustrovanej strednej triedy – tvrdo pracujúca matka, nezamestnaný, učiteľ a ďalší žijú alebo umierajú v dezilúzii zo súčasnosti. Nosia osobné bremená na pozadí rozpadajúceho sa sveta. Za oknami zatiaľ zúria demonštrácie pod tlakom toho, čo dnešná spoločnosť pociťuje ako problémy doby – sociálnej núdze, vzťahového odcudzenia, túžbe po úniku pred bezcieľnym kolobehom života.

Kolotoč Arthura Schnitzlera inšpiroval Studlara, aby vytvoril koleso dialógov, ktoré sa na konci uzavrie. Kým pre Schnitzlerovu spoločnosť fin de siècle bola hnacím motorom pohlavná túžba, Studlarovi ľudia dneška sú už len vyčerpaní a frustrovaní.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite