Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Roboti z Daft Punk to majú pod kontrolou

.filip Olšovský .kultúra .hudba

Elektronickú hudbu viacerí muzikanti dlho zatracovali. Niektorí tak robia dodnes, no veľká časť má svoj striktný postoj už dvadsať rokov mierne poupravený. „Elektroniku nemusím. Až na Daft Punk, ten je super,“ hovoria často.

Roboti z Daft Punk to majú pod kontrolou CHAD BATKA/NEW YORK TIMES/PROFIMEDIA Máj 2013: Thomas Bangalter v striebornej prilbe a Guy-Manuel de Homem- Christo v zlatej robotickej verzii počas promo fotenia k ostatnej štúdiovke Random Access Memories.

pred dvadsiatimi rokmi hudobnému svetu stále vládol britpop. Nové albumy vydali Blur i Oasis a medzi kritikmi najoceňovanejšie novinky patrili tie od The Verve či prelomový OK Computer od Radiohead. Hneď za hranicami britských ostrovov však pozornosť patrila niekomu úplne inému. To, na čo francúzska hudobná scéna čakala niekoľko rokov, sa stalo 17. januára 1997 konečne skutočnosťou.

Dvojica Daft Punk po mesiacoch príprav vydala svoj debutový album Homework a predviedla celému svetu to, o čom sa dovtedy len šuškalo v prítmí parížskych klubov. S Daft Punk mala prísť revolúcia v tanečnej hudbe, akú svet ešte nezažil. Presne to sa napokon aj stalo.

„Ako tvrdia Daft Punk aj s odstupom času, skutočnou slobodou je mať všetko pod kontrolou.“

Thomas Bangalter a Guy-Manuel de Homem-Christo sa spoznali na prestížnom parížskom Lycée Carnot. Aj keď obaja pochádzali zo zabezpečených rodín, rodičia im na rozdiel od ich spolužiakov dopriali dostatok slobody. Aj vďaka tomu si v škole plnej budúcich politikov či diplomatov padli do oka a po čase si založili kapelu. Ich vzorom boli americkí Beach Boys, z ktorých songu Darlin' si odvodili aj svoj názov.

„Boli sme dosť priemerní. Mali sme štyri piesne a odohrali azda dva koncerty,“ spomína na rockovú éru dvojice Thomas Bangalter. Napriek tomu si ich tvorbu všimol hudobný týždenník Melody Maker: vystúpenia The Darlin' počastoval prívlastkom „hlúpy punkový brak“ („a daft punky thrash“).

Recenzia iba urýchlila rozpad kapely, ktorej členovia už dlhšie poškuľovali po iných žánroch. Bubeník Laurent Brancowitz presedlal na gitaru a založil indie-popovú kapelu Phoenix, ktorá v roku 2010 vyhrala Grammy za najlepší alternatívny album. Thomas s Guy-Manuelom si pre zmenu vybrali cestu tanečnej hudby a housu. Svoje duo pomenovali podľa frázy z recenzie – Daft Punk.

pedantná sloboda

V roku 1994 vydali svoj prvý singel The New Wave. Už na ňom dokázali zaujať úplne špecifickým zvukom, ktorý sa stal ich poznávacím znakom. Ešte väčšiu pozornosť si vyslúžili za druhý singel Da Funk, po ktorom sa stali jednou z najvychvaľovanejších „kapiel budúcnosti“.

Dvaja čerství dvadsiatnici mixujúci hudbu v detskej izbe kdesi v Paríži sa stali pioniermi novej éry. Takej, v ktorej aj na tie najpompéznejšie znejúce skladby stačila technická vyspelosť a odvaha objavovať nové sféry.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite