1
Na ceste okolo sveta z raja nevinnosti k poslednému súdu nevedomia kládol Heinrich von Kleist, pre mňa jeden z najvýznamnejších svetových prozaikov, v eseji O bábkovom divadle otázky estetike krásy a pôvabu – a našiel poetiku vznešenosti, úžasu a hrôzy.
Poetika vznešenosti totiž nikdy nie je založená na poetike dokonalosti, ale „rozodraného“ či „rozstrapkaného“ okraja. Nie je estetikou ideálu počiatku či konca, ale pohybu medzi začiatkom a koncom, poetikou pohybu na ceste.
Človek musí podľa Kleista prejsť cestu okolo sveta a vrátiť sa na to isté miesto, aby pochopil, že skutočný nie je pohyb vo svete, ale vo vnútri človeka. Je to Komenského labyrint sveta a raj srdca, svet, v ktorom by sme museli jesť znovu zo stromu poznania, aby sme upadli do stavu nevinnosti.
PETER ŽUPNIKPortrét Jakuba Milčáka.
2
Jakub Milčák sa narodil v roku 1989 v Levoči. V rokoch 2007 – 2010 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v rokoch 2010 – 2012 na Nova Scotia College of Art and Design v Halifaxe a v rokoch 2013 – 2015 na americkej Columbia University, School of the Arts v New Yorku. Jeho cesta do istej miery trasuje cestu jeho otca, básnika a vydavateľa Petra Milčáka, neskôr však Jakub Milčák kráčal sám. Keď opísal vymedzenú dráhu, vrátil sa do Levoče, kde maľuje figuratívne obrazy a ilustruje knihy. Aj tu opísal istý oblúk, podobne ako iní slovenskí vizuálni umelci, ktorí dlhšie študovali a pôsobili v medzinárodnom prostredí a pre ktorých sú samozrejmé rezidenčné pobyty a výstavy, u Jakuba Milčáka v roku 2015 v talianskom Salerne, v roku 2016 v americkom New Yorku, v roku 2017 v poľskej Varšave, v roku 2019 v moravskom Brne a v roku 2020 spolu s Kolenčíkom a Mikytom v bieloruskom Vitebsku.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.