bratislava v novembri znovu patrí fotografii. Ako študent fotografie na VŠVU som kedysi chodil na každú vernisáž – pamätám si pagáče, víno, hluk, entuziazmus. Dnes je to už iné. Menej rituálu, menej ceremónie, ale možno o to viac samotnej práce, obsahu a váhy toho, čo visí na stenách. Tento rok mám pocit, že výstavy sú mimoriadne sústredené a naliehavo aktuálne.
Belgický fotograf Carl De Keyzer, člen komunity Magnum Photos, vystavuje v Stredoeurópskom dome fotografie / Galérii Profil projekt Putin’s Dream. Posúva v ňom fotografiu do nového priestoru – medzi simuláciu, ideológiu a pamäť. Vedeli ste, že Keyzerove „fotografie z Ruska“ na tejto výstave vlastne nevznikli v Rusku? Sú vytvorené umelou inteligenciou. Kurátorka Jana Rajcová pri otvorení výstavy vysvetlila, akú zásadnú rolu AI v projekte zohrala: Keyzer „nakŕmil“ vlastnou tvorbou algoritmy tak, aby dokázali generovať fikciu v jeho vizuálnom jazyku – vo farbách, estetike a uvažovaní, ktoré si roky budoval pri dokumentovaní Sovietskeho zväzu. Tak vznikol paralelný vesmír, v ktorom Sovietsky sen nikdy nezanikol. Fikcia, ktorá sa tvári ako realita. A to je jej sila.
Carl de KeyzerPutinov sen | Putin’s Dream
V Umelke, ktorú považujem za jeden z najkrajších výstavných priestorov v Bratislave, aktuálne vystavuje Joel Meyerowitz. Ikona street fotografie, Newyorčan, ktorý kedysi obhajoval farbu v dokumentárnej fotografii, keď to bolo ešte považované v tomto žánri za kacírstvo. Jeho Amerika nie je monument, ale živá scéna – energia, ktorá sa neustále mení, hýbe a žije.
Joel MeyerowitzMestami | Through the Cities, New York City, New York, 1963
Joel MeyerowitzMestami | Through the Cities, Provincetown, Massachusetts, 1977
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.