Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovenská kultúra už teraz stojí na pár nadšencoch

.radovan Antoži .kultúra .kultúra

Samson a Dalilah v Bratislave, Figarova svadba v Banskej Bystrici. Prvé premiéry sezóny v dvoch operných domoch, ktoré by svojím rozpočtom a možnosťami nemohli byť odlišnejšie, majú pár vecí spoločných – od tradičných inscenácií až po kolísavé výkony spevákov.

Slovenská kultúra už teraz stojí na pár nadšencoch Samson a Dalila, Camille Saint-Saëns, Premiéra: 10. 10. 2025, Réžia: Zuzana Fischer, Samson: Max Jota, Dalila: Terézia Kružliaková, Veľkňaz: Pavol Remenár, Zbor a Orchester SND, Dirigent: Marco Guidarini

biblický príbeh najvyššieho rangu: náboženský konflikt, jednostranná láska, zrada, bolesť a hromadná vražda – samovražda. Azda aj preto Samson od nepamäti fascinuje umelcov všetkých sfér, operných nevynímajúc. Camille Saint-Saëns nebol prvý, kto sa rozhodol zhudobniť zvodnú faloš Dalily či zázračné povalenie paláca hriechu, no jeho pokus dnes jednoznačne možno hodnotiť ako najúspešnejší.

Často je odsudzovaný ako príliš „statický“, silnejšími slovami aj „nudný“. Protiargumentom je inherentná hĺbavosť, lyrickosť, ktorá dielo pretína. Čriepky orchestrálnych motívov sa v romantickej textúre obmieňajú a kombinujú, partitúra pôsobí wagnerovsky vo svojej zvukovej štruktúre. 

Režisérka Zuzana Fischer sa rozhodla príbeh neaktualizovať a vytvoriť klasickú kostýmovú drámu. Nedá sa povedať, že by do nej vniesla niečo výnimočné či novátorské, viaceré prvky, naopak, pôsobia samoúčelne. Schody vedúce nikam v druhom dejstve (slúžia azda iba na to, aby sólisti počas spevu nestáli), gýčové gestá ako neustále vzpínanie rúk a hádzanie sa o zem, občasné choreografie na zaplnenie dejovo hluchého priestoru... Najväčším tŕňom v oku je však kvázirozprávač vstupujúci do inscenácie citátmi zo Starého zákona. Drasticky kazí efekt zo záverečných akordov. Spúšťa sa okamžite po doznení posledného tónu, hudbe nedáva priestor a zabíja vybudovanú atmosféru.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite